neděle 6. června 2010

Prodeje aut v Německu do května 2010 - nejhorší rok od sjednocení Německa


Německý Kraftfahrt-Bundesamt zveřejnil prodeje osobních aut v Německu za květen 2010. Těmto číslům se na tomto blogu už delší dobu věnujeme, protože ukazují, do jaké míry funguje mezičasová substituce v nákupech statků dlouhodobé spotřeby. V roce 2009 německá vláda spustila málo vídaný ekonomický experiment - masivní dotace na nákup nových aut. To skutečně přimělo řadu lidí, aby si auto koupili (a v roce 2009 bylo v Německu zaregistrováno nejvíce aut za posledních 10 let). Zvýšené prodeje ale ještě nejsou důvodem k radosti - řada lidí si auto koupila namísto jiných statků a řada lidí jen předsunula koupi auta, takže bylo možné očekávat, že navýšení v roce 2009 bude vykompenzováno poklesem v roce 2010.

Před třemi měsíci jsem psal:

Dají se odhadnout prodeje v roce 2010? Bez velké ekonomie - v prvním přiblížení může být pokles zhruba takový, jaký byl nárůst v roce 2009 (recese zhruba vykompenzuje mezizbožovou substituci). Pokud budou nové registrace v příštím půlroce dosahovat 250 tisíc aut měsíčně, bude to úspěch. A to vše za 5 miliard euro dotací ze státního rozpočtu.

A jak vypadá realita?

Car sales Germany - May 2010

Registrace nových osobních aut v Německu
Zelená čára je průměr za roky 1999-2008, černá čára rok 2009, fialová čára rok 2010. Modrá čára znázorňuje rozdíl mezi rokem 2009 a průměrem let 1999-2008, oranžová čára rozdíl mezi průměrem let 1999-2008 a rokem 2010.

Předchozí komentáře si můžete přečíst tady a tady. V květnu bylo zaregistrováno 249 tisíc nových aut - to je o 9 procent méně než v květnu 2008, což byl do té doby nejhorší květen za poslední dekádu. Už nyní je zřejmé, že letošek bude nejhorším rokem za posledních nejméně deset let, a pravděpodobně nejhorším rokem od sjednocení Německa.

K obrovskému poklesu prodejů nakonec stejně došlo - jen o rok později, a státní rozpočet Německa je chudší o 5 miliard euro.

Žádné komentáře:

Okomentovat