čtvrtek 23. září 2010

Ekonomická hodnota času stráveného v kolonách na Jižní spojce


Takhle vypadala dopravní situace na Jižní spojce minulý týden. Graf znázorňuje prodloužení dojezdové doby na jednotlivých trasách v Praze oproti bezproblémovému průjezdu.

A takhle vypadala situace včera:

Situaci změnilo otevření jižní části Pražského okruhu. Odstranění zácp na Jižní spojce samozřejmě nemusí být definitivní - jakmile lidé zjistí, že je Jižní spojka volnější, začnou ji využívat častěji. Ovšem i tak je úspora obrovská.

Jaká je hodnota času stráveného v zácpě na Jižní spojce? Proveďme následující konzervativní a hrubý odhad.

50 tisíc aut denně se zdrží každé na půl hodiny. V každém autě sedí pouze jeden člověk a hodnota jeho času může být řekněme 200 Kč/hodinu. 250 pracovních dní v roce.

50000 * 0.5 * 200 * 250 = 1,25 mld. Kč ročně.

Tohle číslo se přitom týká pouze pravidelných zácp na Jižní spojce a pouze hodnoty ztraceného času. Nebudovat (Pražský okruh) je někdy dražší než budovat.

9 komentářů:

  1. Tak toto je prvni clanek, kde musim rict, ze jsi zklamal. Ten \"hruby\" odhad mi prijde stejne dobry jako odhady BSA, ze kdyz nekdo ukradne/stahne film, ze hned je to skoda 500Kc za DVD, 170Kc ze na to nesel do kina, 40Kc ze nezaplatil za benzin na cestu do kina, kvuli tomu nepotreboval auto, takze neplatil povinne ruceni, nepotreboval tedy ani servis auta... Celkova ztrata jednoho stazeneho filmu 10000Kc.

    Ano, odhad vyjadrene ceny sedi a nic proti nemu nemam. Ale ze nevybudovat ho je nekdy drazsi nez budovat... To bych z toho v zadnem pripade takhle snadno nenaznacoval ani hrube.

    OdpovědětVymazat
  2. Vacsina ludi sedi v zapche na ukor svojich nezarobkovych aktivit.
    Rovnko vacsina ludi zarobene peniaze nebude koli tomu peniaze tocit v ekonomike pomalsie.

    t.j. omnoho realistickejsia cena bude, ak sa zapocitaju iba zvysene naklady na prepravu.

    OdpovědětVymazat
  3. navyse som presvedceny, aj ked bez podkladov, ze velmi vela ludi chodi do prace autom z metra na metro a 1 clovek v aute. alebo minimalne prejdu bez povsimnutia okolo zachytneho parkoviska na okraji Prahy a potom stoja v zacpe.
    takito ludia robia chybne rozhodnutie a je ovela lepsie ked nie su v praci, pretoze by v robeni chybnych rozhodnuti pokracovali na ukor zamestnavatela.

    OdpovědětVymazat
  4. Arnie: Souhlasím. Článek nemá za cíl postihnout všechny náklady různých řešení, takže poslední věta z něj nevyplývá. Cílem bylo jen poukázat na to, jak velké jsou (velmi zhruba) časové ztráty, se kterými se často explicitně nepočítá.

    Pavel: Nesouhlasím. I volný čas má ekonomickou hodnotu, třebaže není započítán v HDP. Pokud může člověk optimalizovat počet odpracovaných hodin (to lze samozřejmě jen omezeně, ale dejme tomu), pak mezní hodnota hodiny volného času (stráveného v zácpě) je stejná jako mezní hodnota odpracované hodiny (a ta je vyjádřena mzdou).

    Sim: ;-))

    OdpovědětVymazat
  5. Samozrejme, cena volneho casu ma nejaku hodnotu. Ale rozhodne by som neskusal hovorit, ze jej hodnota je ekvivalentna cene prace (co je podla mna tych cca 200Kk/hod).
    Takze podla mna nie je Vas vypocet \"konzervativny\" :).

    Mam napriklad znamych ktori si na cestu za rodinou nekupia dialnicnu znamku, co im cestu predlzi o cca dve hodiny.

    OdpovědětVymazat
  6. \"Mam napriklad znamych ktori si na cestu za rodinou nekupia dialnicnu znamku, co im cestu predlzi o cca dve hodiny. \"

    To budou ti lide, o kterych mluvil Sim vyse. :-)

    OdpovědětVymazat
  7. No však si povíme za dva, tři roky. Kolik lidí si po shlédnutí grafu koupí další auto, případně přestane jezdit mhd a začnou jezdit autem?

    Každá volná silnice se jednoho dne zaplní. To je již empiricky ověřeno.

    OdpovědětVymazat
  8. Mimochodem, jak jsi vybral zrovna toho 15.9.? Docela jsem to proklikal a takhle extrémních je tam jen pár dní. Bývala i spousta dnů, kdy to bylo stejně v pohodě jako dnes.

    OdpovědětVymazat
  9. \"Každá volná silnice se jednoho dne zaplní. To je již empiricky ověřeno. \"
    Toto pořekadlo by se dalo obrátit - bylo by špatné, kdyby tomu tak nebylo. K čemu by bylo stavění silnic, po kterých nikdo nejezdí? Například tady
    http://deputy-dog.com...-korea.html
    se jim to ale podařilo, což poněkud vyvrací tvé tvrzení. ;-)). Ale o tom nechci polemizovat.

    Jak jsem vybral 15.9.? Příspěvek jsem psal 23.9., takže jsem vzal předchozí den (22.9.) a porovnal ho se stejným dnem v předchozím týdnu (15.9.). Nic jiného za volbou nebylo.

    Ale když se podívám na září (od 8.9., do té doby nejsou data zobrazována správně, jak stránka upozorňuje), tak ta situace zase není tak odlišná. \"Stejně v pohodě jako dnes\" to bylo opravdu jen o víkendech.

    9.9. - 20 minut odpoledne, dopoledne data chybí
    10.9. - 20 minut dopoledne, 25 odpoledne, v poledne zásek v jednom směru
    11.9. - 12.9. - víkend
    13.9. - os.auta 30 minut dopoledne, odpoledne relativně dobré, nákl. auta min. 30 minut celý den, ale také hodinu
    14.9. - 20 minut dopoledne, 50 minut odpoledne, nákl. auta v grafu chybí, ale ta lepší nebudou
    15.9. - zhruba 30 minut celý den
    16.9. - 30 minut dopoledne, 20 minut odpoledne
    17.9. - 20 minut dopoledne, 30 minut odpoledne
    18.9. - 19.9. víkend
    20.9. - dopoledne os.auta 20 minut, nákladní 60 minut, pak otevřeli okruh

    Máš ale pravdu, že průměrné čekání ve špičkách přes všechny pracovní dny, které jsou k dispozici (včetně dřívějších měsíců), zřejmě 30 minut nebude (u nákladních aut ano, tam to bude ještě vyšší, ale u osobní ne). Možná něco nad 20 minut je lepší odhad. Naštěstí jsem si nechal u ostatních veličin dostatečné rezervy (např. 1 osoba na auto, realita je něco nad 1,5), abych z nich tyhle chyby pokryl ;-).

    O tom, že do budoucna intenzita dopravy na Jižní spojce opět vzroste, není pochyb (to jsem ostatně i psal). Něco z toho budou nová auta, něco bude odklon z ulic v centru města. Ale to je v podstatě reoptimalizace.

    OdpovědětVymazat