Přestože se v Německu objevují známky hospodářského oživení, prodej osobních aut podle očekávání zaostávají. Po červnu, který dopadl o něco lépe, byl červenec co se týče prodejů nejhorším červencem (přinejmenším) od roku 1990.
Registrace osobních aut v Německu do července 2010. Zelená čára je průměr za roky 1999-2008, černá čára rok 2009, fialová čára rok 2010. Modrá čára znázorňuje rozdíl mezi rokem 2009 a průměrem let 1999-2008, oranžová čára rozdíl mezi průměrem let 1999-2008 a rokem 2010.
Zdroj: KBA, kfz-betrieb online
Díky šrotovnému se německé registrace v roce 2009 navzdory recesi vyhouply o 550 tisíc aut nad dlouhodobým průměr. Kvůli následnému poklesu se však kumulativní nárůst smrsknul na 171 tisíc aut:
Kumulativní změny prodejů (registrací) osobních aut v Německu od začátku roku 2009 vůči dlouhodobému průměru.
Zdroj: KBA, kfz-betrieb online a vlastní výpočty.
Viz též předchozí texty, které porovnávají Německo, Česko a Slovensko a odhadují dopady na státní rozpočet.
Z didaktických důvodů bych tu červenou čáru (2010 vs mean) dal pod osu, aby měla analogickou definici jako modrá čára (2009 vs mean). Mě to takto na první pohled trošku zmátlo. Tedy když už tady byl článek o důležitosti názorného zobrazení dat... ;-))) Jinak věcně: u zboží dlouhodobé spotřeby jde nejen o mezičasovou substituci, ale i o očekávání (zejména vývoje vlastních příjmů, tj. zda namísto auta raději nekumulovat buffer savings). Asi by bylo dobré kontrolovat ty registrace nějakým jiným statkem dlouhodobé spotřeby, který je stabilní, měřený a nepodléhal policy experimentu (kvalitní nábytek, nové kuchyně, ale tam to bohužel může souviset se zamrznutím realit).
OdpovědětVymazat