středa 5. května 2010

Prodeje aut v Německu - mezičasová substituce pokračuje


Po dvou měsících je opět dobré se podívat na pokračování německého experimentu se šrotovným. Před dvěma měsíci jsem psal:

Dají se odhadnout prodeje v roce 2010? Bez velké ekonomie - v prvním přiblížení může být pokles zhruba takový, jaký byl nárůst v roce 2009 (recese zhruba vykompenzuje mezizbožovou substituci). Pokud budou nové registrace v příštím půlroce dosahovat 250 tisíc aut měsíčně, bude to úspěch. A to vše za 5 miliard euro dotací ze státního rozpočtu.

A jak vypadá realita?

Car sales Germany up to April 2010

Registrace nových osobních aut v Německu
Zelená čára je průměr za roky 1999-2008, modrá čára rok 2009, červená čára rok 2010. Fialová čára znázorňuje rozdíl mezi rokem 2009 a průměrem let 1999-2008.

Březen byl co se týče prodejů osobních aut druhým nejhorším březnem od roku 1999. Duben byl nejhorším dubnem od roku 1999 a s velkou pravděpodobností i od roku 1990. A prodeje v roce 2010 jsou skutečně pod dlouhodobým průměrem zhruba o tolik, o kolik byly prodeje v roce 2009 nad ním.

Mezičasová substituce zaplacená ze státního rozpočtu pokračuje.

1 komentář:

  1. Že je celková poptávka po autech v nějakém období víceméně daná není kompletní argument. Pořád je možné, že pomocí (načasování) toho nesmyslu podpořili agregátní poptávku a tím došlo k menšímu (substitučnímu) poklesu, než kdyby celá ekonomika šla do vývrtky.

    OdpovědětVymazat