středa 14. ledna 2009

Regulace a podzimní finanční krize


Nezřídka se objevuje názor, že podstatnou roli ve finanční krizi, která vznikla loni na podzim, hrála roli nedostatečná nebo dokonce neexistující regulace finančního sektoru. Naposledy si přisadil i Jiří Hlavenka:

chamtivost nijak nekontrolovaných a neregulovaných firem (včetně bank) přesáhla všechny meze, takže nakonec musely velmi netržně zasahovat státy, aby se zcela nezhroutil zejména finanční systém

Hypotéza, že tomu tak bylo, je relevantní, vyvolává však dvě otázky: Zaprvé, máme pro takové tvrzení empirické důkazy? A zadruhé, přesně jaká regulace nám tedy vlastně chybí?
Empirické důkazy by měly být prioritou při zkoumání kauzálních příčin krize. Správná otázka zní: Pokud jednou ze zásadních příčin krize skutečně byl nedostatek regulace, co bychom měli v datech pozorovat?

V první řadě bychom měli vidět, že relativně méně regulované instituce by krizí měly být zasaženy více než instituce regulované relativně více. Je tomu tak? Když se podíváme na hypoteční trh, tak to byly právě státem dotované a nejvíce regulované hypoteční ústavy Freddie Mac a Fannie Mae, které dopadly téměř nejhůře ze všech.

Podobně bychom mohli porovnávat například relativně více regulované investiční banky a relativně méně regulované hedgové fondy. Ačkoliv je velmi dobře možné, že se o portfoliích hedgových fondů dozvíme ještě dost negativního, zatím to nevypadá, že by si hedgové fondy vedly systematicky hůře než investiční banky.

Takto bychom mohli pokračovat i nadále. Co z toho vyplývá? Jedna za tří možností. Buď průkazné důkazy existují, ale zatím s nimi nikdo nepřišel, NEBO nemá krize s nedostatkem regulace tolik společného, a NEBO je regulace, kterou máme, v podobných situacích zcela neúčinná (tyto tři varianty se samozřejmě vzájemně nevylučují).

Rozřešení této otázky je přitom naprosto zásadní, abychom byli schopni rozlišovat mezi opatřeními, které řeší krize budoucí, a mezi opatřeními, které jen ex post omezují to, co už se v budoucnu nebude opakovat.

Dnes již například celkem dobře víme, že jedním z bezprostředních faktorů, který krizi zhoršil, byly rozsáhlé pozice v derivátových instrumentech jako credit default swaps (CDS) a oceňovací modely, které nebraly v úvahu katastrofická rizika. Pomůže nám však zákaz nebo razantní omezení takových obchodů, nebo si banky najdou jiný způsob, jak podobné instrumenty syntentizovat, a my zákazem CDS jen omezujeme používání finančních instrumentů, které jsou za normálních okolností docela užitečné?

Podobně se můžeme dívat i na zřejmé selhání ratingových agentur, které jsou oprávněně pranýřované za to, že nebyly právě ochotné upravovat hodnocení svých klientů směrem dolů. Jak přesně by mělo více regulace pomoci tento problém vyřešit? Měl by na ratingy přímo dohlížet stát, i když víme, že politici dlouhodobě ignorovali varování před budoucími potížemi Freddie Mac a Fannie Mae úplně stejně, jako ratingové agentury ignorovaly negativní výhledy ekonomického vývoje?

Je zřejmé, že v USA se podmínky regulace finančních trhů v příštích letech výrazně změní. Není ale vůbec zřejmé, že správný směr těchto změn je směr k většímu množství regulace. Není totiž pravda, že by současný finanční sektor byl neregulovaný - regulovaný je, avšak ukazuje se, že regulace zřejmě nebyla účinná v situaci, která nastala. A v podobných případech je špatná regulace horší než žádná regulace, protože špatná regulace jen nutí firmy, aby si hledaly stále obskurnější a skrytější metody, jak se jí vyhnout.

Rozumná kritika nedostatečné regulace nemůže končit u pouhého nedoloženého konstatování, že nedostatek regulace způsobil krizi. Měla by zároveň říci, jak by měl vypadat alternativní svět, ve kterém regulace podobným krizím zabrání, aniž by ochromila efektivní fungování finančního sektoru.

5 komentářů:

  1. Asi hlavní příčinou krize, je narušení vztahu mezi příčinou a ekonomickými důsledky tohoto jednání. Pokud je dealer ekonomicky zainteresován na prodeji finančních produktů tím, že z každé prodané smlouvy dostane provizi, pak je jeho jedinou snahou prodat těchto smluv co nejvíc, bez ohledu na to, jestli to pak položí nějakou banku, a v konečném důsledku to zlikviduje díky celosvětové krizi i jeho.
    Dalším důvodem je základní psychologické nastavení lidí, vyjádřené vztahem \"radost ze získání 1 dolaru je menší než zlost ze ztráty 1 dolaru\" (Tversky 1979). To způsobuje, že lidé mají tendenci vstupovat do mnohem vyšších rizik, než je ekonomicky únosné. Protože toto nastavení má 90% populace, platí to samé procento i pro pracovníky ve finančním průmyslu.
    Regulace sice může nastavit nějaká pravidla, která toto převažující rizikové chování lidí omezí, ale nemůže je odstranit.

    OdpovědětVymazat
  2. \"Měl by na ratingy přímo dohlížet stát, i když víme, že politici dlouhodobě ignorovali varování před budoucími potížemi Freddie Mac a Fannie Mae úplně stejně, jako ratingové agentury ignorovaly negativní výhledy ekonomického vývoje?\"

    Mac a Mae varuju pred priamym dohladom statu, v tom s Tebou suhlasim a nielen oni. Faktom vsak je, ze nielen regulatorny pristup (Basel II, regulacia investicnych fondov, atd.), ale aj vlastnicke posudzovanie rizika (mame 80% portfolia v AAA CP, sme v klude a pod.) su zavisle na ratingovych agenturach, ktorym sa a priori doverovalo. Bolo to rychle, pohodlne, lacne, pri normalnom vyvoji efektivne. Zanedbalo sa \"ale preveruj\" zo znameho hesla. Tu by som videl velky priestor na nejake zachranne brzdy do buducnosti na strane investorov.

    OdpovědětVymazat
  3. Je zajímavé, že v technice je funkce regulátoru zásadní. Snad nejvíce se zpětnou vazbou. Regulace pomáhá udržovat stabilní poměry (parametry) v systému a patrně si žádný soudný konstruktér jakéhokoli zařízení nedovede funkčnost zařízení bez ní představit

    A jsme u podstaty regulací v ekonomice. Mohou, či mají regulace obdobnou funkci jak v technických zařízeních. Regulaci s poměrně slušnou zpětnou vazbou vytváří obecně trh (směny zboží a služeb). Potud je to bezesporu obdobné.

    Zásadní rozdíl je v tom, že politik nevytváří regulaci, ALE politické rozhodnutí. A jak víme politik se vždy a za každých okolností mýlí. Politické rozhodnutí vždy deformuje regulaci, a ve stu procent směrem ke kladné zpětné vazbě (hlas lidu hlas Bóží). Jak známo kladná zpětná vazba je krajně nestabilní.


    Ona ta ekonomika není zas až tak složitá.

    OdpovědětVymazat
  4. O tom, že hedgové fondy jsou na tom lépe než banky bych tedy dost pochyboval, jsou na tom možné i mnohem hůře, totální průser s Madoffem hovoří za vše, ale protože nejsou tak vidět jako banky a mají v nich většinou peníze ti z horních 10 tisíc, tak to zas tak nevadí.

    OdpovědětVymazat
  5. Vlada: \"Dalším důvodem je základní psychologické nastavení lidí, vyjádřené vztahem \"radost ze získání 1 dolaru je menší než zlost ze ztráty 1 dolaru\" (Tversky 1979). To způsobuje, že lidé mají tendenci vstupovat do mnohem vyšších rizik, než je ekonomicky únosné.\"

    Zapomnel jsem se k tomu vyjadrit. Bohuzel, prospect theory (Kahneman, Tversky 1979) implikuje presny opak. Prave ta asymetrie zpusobuje, ze lide jsou VICE rizikove averzni a tedy maji tendenci vstupovat do mensich rizik. Jedna z aplikaci prospect theory ve financich se proto snazi toto pouzit pro vysvetleni equity premium puzzle.

    OdpovědětVymazat