pátek 23. ledna 2009

Neplacení daní, individuální racionalita a dynamická optimalita


V diskuzi na Leblogu jsem poznamenal, že existují objektivní důvody proti příliš vysokým mezním daňovým sazbám v horních daňových pásmech.

Jak teorie tak i praxe ukazuje, ze nadmerne mezni miry zdaneni jsou dynamicky neefektivni a v konecnem dusledky skodlive i pro ty, kdo je neplati.

Na tuto poznámku překvapeně zareagoval jeden ze čtenářů:

"konecnem dusledky skodlive i pro ty, kdo je neplati." Neplatit dan je SKODLIVÉ pre neplatiča?

Z této reakce vyplývá, že je vhodné vysvětlit rozdíl mezi individuální racionalitou a dynamickou optimalitou v rovnováze.

Pokud se dívám na statický svět, kde nás zajímá pouze dopad mých rozhodnutí na mě samotného, pak je samozřejmě individuálně racionální daně neplatit. Proto lidé neradi platí daně a jejich placení se nezřídka snaží vyhýbat.

Z toho však nijak nevyplývá rozpor s výše uvedeným tvrzením. Náš svět je totiž dynamický a neustále se uplatňují efekty všeobecné rovnováhy. Představme si svět se dvěma skupinami lidí - chudou většinou a bohatou menšinou. Pokud se chudá menšina rozhodne, že zavede vyšší daně pro bohaté a bude z nich financovat sociální programy pro chudé, nevyplývá z toho, že se chudí budou mít lépe.

Zaprvé, v krátkém období vyšší daně z příjmů "motivují" lidi, aby méně pracovali, čímž se snižuje daňový základ. Existuje přitom přinejmenším teoretická možnost, že celkový daňový výběr při zvýšení daní poklesne (to když se daňový systém nachází v klesající části Lafferovy křivky). Někteří ekonomové tvrdí, že tato možnost je velmi reálná, já jsem v tomto směru přeci jen trochu skeptický (z hlediska krátkého období).

Spornost prvního argumentu však nevadí, protože druhý argument je mnohem silnější. Z hlediska dlouhého období totiž nadměrné zdanění zpomaluje ekonomický růst. Tím, že ekonomika poroste pomaleji, nejenže poroste pomaleji daňové inkaso, ale zároveň porostou pomaleji i mzdy - takže chudá většina bude poškozena daleko více než jen potenciálním výpadkem daní. Vysoké mezní daně z příjmů zkrátka nejsou dynamicky optimální.

Problémem daňových mechanismů generovaných endogenně politickým procesem se zabývá politická ekonomie v makroekonomii. Pro zájemce: Jedním z prvních seriozních článků v této oblasti je Krusell, Quadrini a Ríos-Rull (1997), z těch novějších jsou to články od trojice Acemoglu, Golosov, Tsyvinski nebo od dvojice Werning, Farhi.

1 komentář:

  1. \"Z hlediska dlouhého období totiž nadměrné zdanění zpomaluje ekonomický růst.\" To je rozumna myslienka, len ci si to uvedomuje aj ta chudobna mensina (volici)? V komentari na Leblogu naznacujes, ze privysoke zdanenie nehrozi, lebo je nevyhodne aj pre chudobnych - otazka je, ci su bezni ludia v realnom svete dostatocne racionalni, aby sa tym riadili? (ked napr. vidim volebne prieskumy tu vedla na Slovensku, som v tejto otazke skor skepticky...)

    Este ma napada - ak ma byt hlavnym argumentom pre vyber danoveho systemu efektivita, da sa pomocou teorie urcit konkretna hranica progresivity, od ktorej je uz neefektivny? Odkazovane papere som necital, ale predpokladam ze ak aj v nich taketo vysledky su, zrejme budu zavisle od pouzitych parametrov, uzitkovych funkcii a konkretneho tvaru modelu - a teda urcit takuto hranicu v realnom svete moze byt narocne. Aj preto si myslim, ze okrem efektivity je pri daniach nutne zohladnovat aj kriteria \"spravodlivosti\" - vsak politika ma byt prave aj o sutazi nazorov a hodnot.

    OdpovědětVymazat