pondělí 4. června 2007

Prodej spektra podle FCC

Digitalizace televizního vysílání v USA uvolní docela široký pás spektra kolem 700 MHz, na který si už brousí zuby poskytovatelé broadbandových služeb. Americká Federal Communications Commission (FCC), obdoba českého ČTÚ, hodlá rozprodat tuto část spektra formou aukcí, podobných těm, které prováděla už v minulosti.

Tentokrát se však proti strategii FCC zvedla vlna odporu. Jedním z hlavních hráčů na straně odpůrců současného systému je i Google, takže se dá očekávat, že boj není předem prohraný.

Oč jde? Odpůrci si stěžují, že současný systém prodeje spektra příliš nahrává existujícím inkumbmentům, a chtějí, aby vítěz aukce měl povinnost nabídnout konkurentům přístup ke spektru za velkoobchodní ceny. To by ještě nebylo tak zvláštní, děje se tomu tak i jinde v telekomunikacích - využitelné frekvence pro šíření signálu jsou omezené a regulované, takže o volné konkurenci nemůže být řeč. Co je však zajímavější, je skutečnost, že se protestující skupina snaží změnit pravidla pro aukci, ve které se licence prodávají.

Teorie her má pro design aukcí skvělé tvrzení, takzvaný teorém ekvivalentního výnosu. Ten říká, že (za poměrně mírných podmínek) v celé řadě různých variant aukcí získá draženou věc zájemce, kterému daná věc přinese nejvyšší užitek a že v každé z těchto variant dané aukce získá prodejce stejný očekávaný výnos. Teorém funguje na anglickou nebo holandskou aukci, na aukce, kde nabyvatel platí nejvyšší či druhou nejvyšší cenu, i na mnohé jiné varianty.

Dalo by se tedy říci, že FCC má při prodeji spektra poměrně široký prostor a nemůže z hlediska optimality aukčního mechanismu šlápnout vedle. To by však nebyl správný úřad, aby to nedokázal.

Aukční mechanismy, stvořené FCC, totiž například dovolovaly, aby zájemci nejprve vyhnali cenu do výšky, poté FCC zredukovala okruh zájemců na ty, kteří stále ještě soupeří, a tito zbyvší zájemci následně cenu snížili. Přestože je teorém ekvivalentního výnosu poměrně robustní, takovéto obskurní de facto podvody samozřejmě nezahrnuje. Není divu, že se menší firmy bouří.

Je rovněž zajímavé sledovat, jak si některé lobbystické skupiny dávají zcela paradoxní jména. Například skupina pojmenovaná NetCompetition.org komentuje snahu menších firem o přístup k vydraženému spektru tak, že "povinnost otevřeného přístupu ke spektru povede k tomu, že žádná z firem nenabídne za 700 MHz tolik peněz, čímž konkurenti získají přístup k tomuto cennému spektru za mnohem nižší cenu".

Je vidět, že NetCompetition.org by se spíše mělo jmenovat GovernmentRevenue.org. Rozumná vláda totiž nebude usilovat o maximalizaci výnosu z aukce (o vykrvácení operátorů na evropských dražbách 3G spektra se toho napsalo dost), ale o maximalizaci společenského přebytku - kterého bude dosaženo při optimálním využití spektra jako cenného zdroje, a ne při maximálním výnosu z aukce.

Ostatně, NetCompetition.org jistě neusiluje ani o maximalizaci výnosu pro vládu, jako spíše o ochranu zájmů stávajících dominantních hráčů. To, jak se AT&T dokázalo po nuceném rozdělení pospojovat zpět v jeden kolos, krásně popisuje Stephen Colbert.

Technické detaily komunikace v 700 MHz spektru přenechávám povolanějším. Je dost dobře možné, že o tom něco napíše VÚČAKO.

Žádné komentáře:

Okomentovat