neděle 1. července 2007

iPhone, iPod a obchodní bilance


Není žádným tajemstvím, že Apple (podobně jako většina podobných firem) si iPody a iPhony nechává vyrábět v Asii. Mají tedy iPod a iPhone negativní dopad na obchodní bilanci USA? Ne nezbytně. A následující příklad také dokumentuje, jak čísla z obchodní bilance dokážou být zrádná.

Abychom mohli rozklíčovat, jak se dělí výnosy mezi jednotlivé země, musíme nejprve vědět, kdo vlastně dané zařízení vyrábí. Přesně tuhle otázku si klade Hal Varian v New York Times ohledně iPodu.

iPod

Apple outsourcuje kompletní výrobu iPodu do Asie - výrobci zahrnují například Asustek a Foxconn (ale v Pardubicích to asi nebude). Greg Linden, Kenneth Kraemer a Jason Dedrick z University of California Irvine šli do detailu a ve své krátké studii se snažili dopátrat, jak si jednotlivé země, kde se součastky pro iPod vyrábějí, rozdělily přidanou hodnotu na celkovém zařízení.

Studie analyzuje data pro 30 GB iPod z roku 2005, což je při dnešním rozvoji technologií už poněkud zastaralé, ale proporce nákladů budou u novějších výrobků podobné (jak uvidíme níže v případě iPhonu).

Maloobchodní cena daného iPodu byla v USA 299 dolarů. Nejdražší součástkou byl jednoznačně hard disk, který stál zhruba 73 dolarů a podle odhadů na něm jeho výrobce Toshiba mohl vydělat zhruba 20 dolarů. Displej stál 20 dolarů a zisk na něm mohl být zhruba 6 dolarů. Cenu deseti nejdražších součástek autoři studie odhadli na 123 dolarů a jejich výrobci na nich vydělali méně než 35 dolarů.

Celkové náklady na výrobu iPodu autoři vyčíslili na 144 dolarů, tedy zhruba polovinu koncové ceny. Když se odečtou velkoobchodní marže a náklady na distribuci, zbývá zhruba 80 dolarů, což je čistý zisk Apple z každého prodaného kusu.

A jak je to tedy s obchodní bilancí? Koncová montáž iPodu se provádí v Číně. Každý iPod prodaný v USA tak zhoršuje americkou obchodní bilanci s Čínou o 144 dolarů. Pro Čínu to však není žádné terno - nejdražší součástky jsou vyráběné japonskými firmami a náklady na montáž, které lze Číně připsat, jsou tak maximálně několik dolarů.

Každý iPod prodaný mimo USA zároveň zlepšuje běžný účet platební bilance USA o 80 dolarů, a to i za předpokladu, že veškeré náklady s distribucí budou přičteny cílové zemi. Stačí tedy, aby Apple prodal dvě třetiny iPodů v zahraničí a dopad na americký běžný účet bude kladný, aniž by se v USA cokoliv vyrobilo (pár součástek z iPodu se v USA skutečně vyrábí, ale je to zanedbatelné).

Takže to můžeme shrnout: zdaleka největší část zisku si pro sebe utrhne Apple jako odměnu za svůj velmi populární výrobek. Zisky z výroby plynou z větší části do Japonska. Ostatní země jako Jižní Korea a Čína vydělají maximálně jednotky dolarů. Obchodní bilance USA s Čínou letí hluboce do mínusu. O skutečném rozdělení výnosů mezi USA a Čínu to však nevypovídá vůbec nic. Celkový dopad na platební bilanci USA může být i pozitivní.

A iPhone? Nákladová cena 4 GB přístroje byla odhadnuta na zhruba 250 dolarů. 4 GB iPhone se včera začal prodávat za 500 dolarů s úvazkem na 2 roky. Samozřejmě, že cena půjde dolů, ale vzhledem k současné obrovské poptávce to nebude nijak brzo. Výrobní náklady tak opět tvoří polovinu koncové ceny - podobnost s iPodem je velká. A s rozložením výnosů mezi jednotlivé země to zřejmě nebude jiné.

A co si z toho všeho odnese ekonom? Že v dnešním globálním světě ztrácí obchodní bilance velkou část své vypovídací schopnosti a při její interpretaci je třeba být velmi opatrný. A také to, že montováním výrobků země moc nezbohatne.

4 komentáře:

  1. Zajímavý článek. Slyšel jsem, že pomocí té nové věcičky se dá lézt na internet. No to je konec. Už teď člověk sedí pořád u počítače a když je náhodou venku, čučí zase na display mobilu, kde je nahozen wap a nebo net, případně mobilní ICQ. Už vidím, jak za 3 roky se budem srážet na chodnících, když budem zírat do iPhonů. Strašné. Kam půjde další vývoj? Vidím to tak, že u těhle malejch mrch je strašnou slabinou display. Možná by se tenhle handycap dal obejít slušivými brýlemi, do jejichž LCD skel by byl promítán prostorový obraz. Do nožek by pak šel alespoň stereofonní zvuk. Ale třeba technika ve spojení s neurologií půjde ještě dál: pod kůží se zašije mikročip, který bude stimulovat nervové vzruchy jdoucí do vizuálních center mozku, a to všechno bezdrátovou technologií mezi čipem a něčím jako je dnes iPhone. Jenom doufám, že to spárování bude 100% dokonalé, nerad bych se díval napornofilm někoho jiného, nebo byl rušen \"Mou vlastí\" nějakého teenagera. :o)

    OdpovědětVymazat
  2. Jenom bych podotknul, že těch 80 dolarů, co připadne Applu, není jejich čistý zisk, ale hrubý zisk na jeden kus.
    Montováním výrobků země moc nezbohatne, ale zvláště v případě Číny to velmi pomůže k vytvoření vlastní levnější kopie konkurenčního produktu a je jen otázkou času než postupně vytlačí původní produkt. Minimálně kvantitou v rozvojových zemích.

    OdpovědětVymazat
  3. Zajímalo by mě poměr kolik se prodá ipodu v Americe a kolik třeba v evropě nebo japonsku, Řekl bych že se jich nejvíce prodá v americe, protože ma největší kupní sílu na obyvatele.

    V Čechách jsem teda moc lidí co by měli ipod neviděl, daleko víc jich ma levnější přehravače.

    Obecně mi přijde že značka apple se specializuje především na americký trh

    Stejná situace bude podle mě i z iphone, hlavní odbyt zase v americe a v evropě se to žadný hit nestane.

    OdpovědětVymazat
  4. Jinak Ondra ma taky pravdu, už jsem četl, že Činá chystá telefon meizu M8, který se velice podobá iphone, který se bude prodávat v Čině. Chtějí ho prodávat i v evropě, ale Apple jim pohrozil žalobou, takže to vypadá že se bude prodávat v evropě přístroj bez GSM modulu

    OdpovědětVymazat