pondělí 23. července 2007

Bloggeři přidělávají klasickým médiím vrásky na čele

Zatímco IT sektor v Silicon Valley už opět kvete, mají média zabývající se oblastí informačních technologií čím dál těžší život. Klasické IT časopisy se potýkají s poklesem reklamních příjmů v řádech desítek procent. Business 2.0 ztratil za rok 21,8% příjmů z reklamy, PC Magazine dokonce 38,8%.

Příčinou je rozmach technologických blogů. Bloggeři jsou nadšenci, mají informace dříve, rychleji je publikují a přidávají zasvěcené komentáře. Navíc kolem sebe vytvářejí komunity dalších nadšenců píšících do diskusních fór, což dále zvyšuje informační úroveň. Psaný projev může někdy skřípat, ale to je čtenářům viditelně jedno - důležité je mít věcný a rychle aktualizovaný obsah.

Michael Arrington z TechCrunch například nedávno přiznal, že reklamní příjmy z jejich blogu dosahují řádově 200 tisíc dolarů měsíčně. To už konkurence i pro zaběhnutá média. A takových blogů může na zelené louce vyrůst prakticky libovolné množství. Bloggeři nemají manažery, editory, nebo sekretářky. Publikační náklady jsou tak prakticky nulové - nákladem je pouze vlastní čas, jenže mnozí z nich mají psaní o technologiích jako koníčka. Stačí si vzpomenout, jak u nás začínal například Patrick Zandl.

Ekonomové rakouské školy pro podobný vývoj rádi používají termín creative destruction. Jedno odvětví je přirozeným vývojem nahrazeno jiným - plnícím stejnou funkci, ale jinými prostředky. Obě samozřejmě mohou vedle sebe koexistovat, ale firmy z tradičního odvětví se musí smířit s tím, že přišly o své dominantní postavení.

Zároveň je dobré si uvědomit, že udržovat takové umírající odvětví při životě jakýmkoliv umělým způsobem (například státními dotacemi) je bezpředmětné. Smysluplná může být podpora lidem, kteří musejí takové odvětví opustit a najít si jinou práci (od toho také máme podporu v nezaměstnanosti). Ale dotace sloužící k tomu, aby neperspektivní odvětví dále přežívalo, jsou jen vyhazováním peněz.

1 komentář:

  1. Velmi srozumitelne, velmi pravdive, odkazy na relevantni cteni, tleskam vam, pane!

    OdpovědětVymazat