úterý 3. července 2007

Experimentální ekonomie v online světech


Po včerejší problematice danění virtuálních výdělků ještě jednou k prolínání reálného a virtuálního světa. Autoři EVE online, jedné z velkých online multiplayer her, oznámili, že do svého týmu přijali ekonoma. Eyjólfur Guðmundsson je profesorem islandské University of Akureyri a zabývá se experimentální ekonomií. Jeho úkolem bude mimo jiné zpracovávat čtvrtletní ekonomické zprávy pro virtuální svět a analyzovat vývoj ekonomických indikátorů. Rovněž se má zabývat výzkumem ekonomického chování hráčů - o data z těchto her je mezi experimentálními ekonomy velký zájem. V pozadí jmenování však může být mnohem více. EVE online má propracovanou ekonomiku, přesto se však autorům hry nedaří udržet systém soběstačným. Problémem se stala nevyváženost celého modelu - pokusy o uzavřenost systému vedly k tomu, že rychle začala dominovat malá skupina účastníků, což by zlikvidovalo podstatu hry. Současná strategie autorů hry tedy je uměle dodávat zdroje do míst virtuálního vesmíru, ve kterých je málo hráčů, aby tím dosáhli rovnoměrnějšího rozložení sil a udržitelné heterogenity mezi hráči.

Angažování odborníka na experimentální ekonomii tak může pomoci celé hře k větší soběstačnosti a tím i reálnosti. Vytvořit takový soběstačný ekonomický systém je samozřejmě netriviální. Ekonomické systémy, narozdíl od těch fyzikálních, mají totiž jednu nepříjemnou vlastnost. Zatímco fyzikální systémy se chovají podle pravidel, účastníci ekonomických systémů se snaží chovat pravidlům navzdory.

Tahle zásada je zjednodušeně řečeno obsahem takzvané Lucasovy kritiky - dopad zásahů do ekonomiky nelze posuzovat na základě minulých dat, pokud neznáme podstatu systému, zejména motivaci rozhodování jeho účastníků. Pokud mám například doma bytelné dveře a nikdo se mě dosud nepokusil vykrást, neznamená to, že dveře byly zbytečné a můžu se jich zbavit - možná se totiž o to nikdo nepokusil právě kvůli těm bytelným dveřím. A podobně tomu je i v online hře. Každá změna pravidel vyvolá velké množství nezamýšlených efektů souvisejících s tím, jak hráči mění své strategie. Angažování experimentálního ekonoma může pomoci tyto procesy pochopit a udělat hru lepší, reálnější.

K experimentální ekonomii mám velké množství výhrad, ale její použití v online hrách odbourává přinejmenším dva časté problémy spojené s ekonomickými experimenty - totiž malý počet testovaných osob a jejich vědomí, že jsou účastníky experimentu. Oba tyto problémy často dokážou výsledky experimentů výrazně znehodnotit. Guðmundsson tak může z EVE online udělat dobrou testovací ekonomickou laboratoř.

Žádné komentáře:

Okomentovat