V ekonomice s perfektně pružnými cenami by se ceny měnily s každou drobnou změnou nákladů výrobců. Ve skutečnosti tomu tak není. Ceny jsou delší dobu němenné a následně přijde větši skok.
Proč tomu tak je? Se změnou cen jsou spojené fixní náklady - musí se připravit nové ceníky, podepsat nové smlouvy a změnit všechen reklamní materiál a obaly obsahující ceny. Kromě toho je řada marketingových kampaní zaměřená na určitou propagovanou cenu, takže změna může být ještě složitější. V ekonomii se pro tyto náklady vžil název menu costs, tedy náklady spojené s vytištěním nového jídelního lístku.
Obecně se má za to, že tyto náklady nemají z agregátního hlediska velké dopady. Vytisknout nový jídelní lístek moc nestojí. Jsou však výjimky.
V USA se cena benzínu přehoupla už přes 4 dolary. A starší benzínové stanice mají problém, protože mechanické čítače končí na 3,99 za galon. Podobně je i celková cena omezená na 99.99 dolarů, takže velké džípy nemohou natankovat plnou nádrž. S benzínem za 4 dolary zkrátka nikdo nepočítal.
Výměna stojanů není levná. Ale i kdyby o ni měl majitel zájem, je po výměnách obrovská poptávka, takže je čekací doba dost dlouhá.
Co zbývá? Řešení není tak složité. Majitelé budou muset vzít kalkulačky, nastavit cenu za půlgalon a celkovou částku násobit dvěma.
Zdržuje to, ale trocha matematiky nikdy neuškodí.
Žádné komentáře:
Okomentovat