neděle 7. ledna 2007

Koule - Věda na Zeměploše

Pod stromečkem jsem našel druhou knížku Terryho Pratchetta, Iana Stewarta a Jacka Cohena o vědě na Zeměploše, a protože se mi první knížka, ve které mágové při pokusu o rozbití thaumu omylem stvoří vesmír se Zemí, opravdu líbila, tahle druhá se v knihovně dlouho neohřála.

Terry Pratchett si pro sepsání těchhle dvou knížek přizval Iana Stewarta a Jacka Cohena, matematika a biologa, aby se podíval na výzkum vývoje Země-koule (v první knížce) a lidské společnosti (v knížce druhé) očima Zeměplošských mágů. Knížky tak jsou nejen příběhem, ale mají i vzdělávací účel - střídají se kapitoly, ve kterých se odehrává příběh, s kapitolami, ve kterých autoři vysvětlují vědeckou podstatu.

Jak už jsem řekl, první z této dvojice knížek, Věda na Zeměploše mě opravdu zaujala. Bohužel, druhá, Koule - Věda na Zeměploše, už tak čtivá není. Příběh zde tvoří jen menší část knihy, což by ještě nebylo na škodu, ale naneštěstí jsou kapitoly u vědecké podstatě děje dost zdlouhavé, zejména v prostřední části knihy, kdy autoři zabíhají do sáhodlouhých sociologicko-psychologických pojednání a často se opakují. Příběh o mázích je sice zpestřením, ale příliš krátkým mezi dlouhými poněkud nudnými pasážemi.

Ačkoliv zmíněné vědecké pasáže obsahují dost zajímavých informací, je Koule - Věda na Zeměploše první Pratchettovou knížkou, kdy jsem některé stránky opravdu jen přelétl očima. "Pane Ctibume, dokážeme se teď dostat domů, doufám? Potřebovali bychom poslat semaforovou zprávu." "To bychom mohli, pane, ale nemusíme to dělat. Hex to dokáže udělat sám a přímo," řekl Rozšafín dřív, než se dokázal zarazit. "Jak to?" podíval se na něj Výsměšek. "Já... totiž... víte, připojil jsem ho na semafor Neviditelné univerzity..." "Takže Hex dokáže vysílat a přijímat zprávy? ... Ale to musí stát celé jmění! Doufám, že to jde z vašeho rozpočtu, člověče!" "Ehm... ne, pane, protože ono je to ve skutečnosti hrozně levné, přesněji řečeno... ono je to ve skutečnosti vlastně zadarmo ... Hex rozluštil řadu kódů, chápete? ... Hex tedy začal přidávat k našim zprávám kódy cechu Vrahů nebo cechu Šašků a ti si těžko všimnou, že jim na účtech naběhlo o nějakou sumu víc..." "Takže ... to jako ... my krademe?" řekl Výsměšek. "No, jak bych vám to, pane, to... Svým způsobem ano, ale je velmi těžké vlastně říci co." ... "To jsou velmi znepokojivé novinky, Ctibume," prohlásil Výsměšek vážně. "Ano, pane," přikývl Rozšafín a sklopil oči ke špičkám svých bot. "Cítím se povinován položit vám teď jednu velmi zásadní a znepokojivou otázku: Je možné, že by to mohl někdo odhalit?" "To ne, pane. V žádném případě. Je nemožné něco takového vystopovat." ... "Výborně, takže to by bylo v pořádku," rozjasnil se Výsměškovi obličej.

2 komentáře:

  1. absolutni souhlas - i kdyz musim priznat, ze ja jsem mel problemy nekdy kolem 200ste stranky - skoro jsem chtel knizku opustit. Ale dobre ze jsem neudelal - ke konci mi to prislo hodne zajimave. Pomalu zacinam sbirat informace typu \"Lzi detem\" - treba se to bude hodit... :-)
    Jinak zdravim do mesta gangsteru a preju uspesny Novy rok... :-)

    OdpovědětVymazat
  2. .. ja jsem prave naopak z Koule docela spokojenej ... je to tedy opravdu pomerne narocne cteni (cetl jsem ji skoro tyden, zatimco kazdeho noveho Pratchetta obvykle zmaknu za noc ci dve - a dalsi noc si ho pak vychutnavam), ale cim dal vic se mi libi zpusob, jakym kluci/panove prezentuji svuj svetonazor .. :)

    OdpovědětVymazat