Mezičasová substituce začíná fungovat. Článek na iDnes se sice snaží najít pozitiva:
jenže realita tak růžová není. Leden 2010 byl v registracích nových aut nejhorším lednem za posledních dvanáct let a pravděpodobně nejhorším od sjednocení Německa (v devadesátých letech nemám údaje za každý rok). Únor 2010 je potom druhým nejhorším únorem. A lepší čísla se nedají očekávat ani v příštích měsících.
Nejlepší je podívat se na následující obrázek, zachycující registrace nových aut v Německu v jednotlivých měsících.
Zelená čára je průměr za roky 1999-2008, modrá čára rok 2009, červená čára rok 2010.
Fialová čára znázorňuje rozdíl mezi rokem 2009 a průměrem let 1999-2008. Kumulativní rozdíl v tomto ukazateli za celý rok činí 474 tisíc aut. Přestože se Německo nacházelo v recesi, prodalo se zdaleka nejvíce aut za poslední roky. Protože auto je statek dlouhodobé spotřeby, bude nyní tato poptávka automobilkám chybět. Ačkoliv část prodejů je vyvolaná substitucí od jiného zboží směrem k automobilům, mezičasová substituce hraje významnou roli.
Dají se odhadnout prodeje v roce 2010? Bez velké ekonomie - v prvním přiblížení může být pokles zhruba takový, jaký byl nárůst v roce 2009 (recese zhruba vykompenzuje mezizbožovou substituci). Pokud budou nové registrace v příštím půlroce dosahovat 250 tisíc aut měsíčně, bude to úspěch. A to vše za 5 miliard euro dotací ze státního rozpočtu.
Žádné komentáře:
Okomentovat