Když provádíte výzkum a chcete za každou cenu prokázat, že máte pravdu, existuje spousta způsobů, jak to udělat, aby nebylo snadné přijít na to, že výsledky nejsou úplně košer. Z hlediska vědy je to z dlouhodobého hlediska jedno - dobré metody a výsledky jsou právě ty, které přežily mnoho ověřování a lze se tak spolehnout na to, že nejsou výsledkem chyby nebo záměrného zkreslení výsledků. Není ale překvapivé, že ti, kteří jsou zaměření na krátkodobý užitek, se přesto budou snažit prokázat svou pravdu i za cenu svévolného zkreslení výsledků v naději, že na to nikdo nepřijde, nebo že až na to někdo přijde, tak už to bude jedno.
Přesto je i z hlediska krátkodobého úspěchu klíčové, aby výsledky studie nebyly úplně mimo mísu. A právě jednu takovou studii zmiňují Lidové noviny.
Firma Infopharm vypracovala studii o tom, kolik životů lze v České republice zachránit, pokud by se zavedlo plošné očkování proti pneumokokům:
Problém je v tom, že data ukazují, že ročně zemřou na nákazu pneumokokem nula až tři děti. Co na to Josef Suchopár?
Hmm, tak se dělají věrohodné studie. Opravdu bych chtěl vidět tu metodiku.
Perfektni :-))
OdpovědětVymazatto je stará věc, že se objednávají průzkumy, výzkumy, aby potvrdily tu \"naši\" pravdu. bohužel to tak je..
OdpovědětVymazatJá osobně třeba moc nevěřím různým spotřebitelským průzkumům. Sám prodávám v malém obchodě na vesnici a když vidím, jaká čísla prezentují některé řetězce, tak mi zůstává rozum stát, protože to absolutně neodpovídá realitě. Troufám si tvrdit, že vím, jak klesla svářečka CO2 na 220V na ceně, tak ať mi tu nějaký tiskový mluvčí netvrdí opak. Ono je to taky o službách, které ty obchodníci nabízejí.
OdpovědětVymazat