středa 10. prosince 2008

Bailout automobilek prozatím prošel


Americká administrativa se dohodla s automobilkami na balíku krátkodobých úvěrů o objemu zhruba 15 miliard dolarů. Detaily se ještě budou dolaďovat, nicméně dohoda bude znamenat rozsáhlé zasahování vlády do řízení firem.

Jak by ale takové zásahy měly vypadat, se politici neshodou. Všichni hovoří o reorganizaci, každý si ji ale představuje jinak. Nejčastěji skloňovaným pojmem jsou "green cars" a důraz na tvrdé ekologické limity. Jenže to může být až dlouhodobý cíl, který firmám ze současné špatné situace nepomůže. V krátkém období je firmy nejprve potřeba finančně stabilizovat, seškrtat výdaje a nově nastavit vztahy s odbory a věřiteli.
To by bylo mnohem snažší jako součást restrukturalizace v úpadkovém řízení (kapitola 11), kdy zúčastněné strany nemají moc na výběr a není v jejich zájmu celý proces blokovat. Podle stávajícího plánu k úpadku nedojde, a vláda (Kongres) dosadí do čela reorganizačního procesu svého člověka, který bude vyjednávání s odbory a věřiteli řídit. Už se můžeme těšit na politického sebevraha, který půjde do bitvy s odbory, snižovat platy a rušit pracovní místa. Jako první návrh padlo jméno Paula Volckera.

Vláda si přeci jen ponechala trumf ve hře - pokud se strany nedohodnou do 31.března, přijde na řadu kapitola 11. To by mohlo vládě ve vyjednávání trochu pomoci. Nebezpečím je, že se celý proces reorganizace nyní zpomalí, protože konec března je až za tři měsíce, takže odbory a stávající management se alespoň chvíli mohou snažit změny blokovat.

Domnívám se, že existuje velmi reálná šance, že celý patnáctimiliardový balíček bude k ničemu, strany se nakonec nedohodnou a automobilky (tedy alespoň GM a Chrysler) skončí v kapitole 11. Jediným výsledkem bailoutu tak bude pouze velmi drahé oddálení celého restrukturalizačního procesu.

1 komentář:

  1. Mnoho květnaté ekonomické řeči je jen zástěrka pro neschopnost.

    Vcelku lidsky současnou problematiku vypsal
    http://neviditelnypes.lidovky.cz...

    Prostě aut a automobilek je jak nas.... Dříve, s menšími škodami, nebo později,s velkými škodami, stějně polovina zanikne. Zátím se nikomu nezdařilo jezdit současně ve dvou autech. Zde je prostor pro přežití té nepotřebné části.

    OdpovědětVymazat