sobota 26. července 2008

Priceline.com a cenová diskriminace


Blogger podnikající v USA poukazuje na službu Priceline.com, pomocí které lze získat v amerických městech velmi levné ubytování v hotelích (zde je původní článek):

Je to neco jako aukce. Napiste kolik jste ochotni zaplatit za noc. A kdyz jsou volne pokoje a nedate az moc nizkou nabidku tak vam cenu akceptuji.

Na Priceline.com skutečně navrhuje cenu zákazník, i když to není tak jednoduché, jak výše uvedený komentář naznačuje. Ekonomický mechanismus Priceline.com je sám o sobě velmi zajímavý.
Zákazníci hotelů se extrémně liší v ochotě platit za ubytování - je jich celé spektrum od bohatých businessmanů až po nemajetné turisty z řad studentů. Pokud hotel stanoví cenu pokoje příliš vysoko, vydělá na businessmanech, ale nemajetní turisté nepřijdou. Pokud stanoví cenu příliš nízko, přijdou obě skupiny, ale průměrná cena účtovaná za pokoj bude nízká.

Hotel by tedy rád účtoval vysoké ceny businessmanům a nízké ceny turistům. I levný pokoj je pro hotel výnosnější než prázdný pokoj, protože velkou část nákladů hotelu tvoří fixní náklady. Jak to ale udělat, když se i businessman může vydávat za turistu?

Zde se právě objevuje místo pro službu typu Priceline.com. Služba funguje tak, že si vyberete oblast města (poměrně hrubou), kategorii hotelu (počet hvězdiček) a cenu, kterou jste ochotni zaplatit. Před odkliknutím vyhledávacího formuláře ale musíte vyplnit číslo platební karty. Pokud je v databázi Priceline.com nalezen pokoj v hotelu v dané oblasti a kategorii a za danou cenu, je vám pokoj přidělen a zároveň ihned zaplacen z vaší karty. Teprve po zaplacení se dozvíte, ve kterém hotelu budete bydlet.

Tato forma výběru v sobě skrývá dva mechanismy:

- Zaprvé, nemůžete zkoušet, jak hluboko můžete s cenou jít. Pokud se najde hotel, který vám za danou cenu poskytne ubytování, je vám ubytování i přiděleno, i když by hotel býval přijal i nižší nabídku.

- Zadruhé, služba není vhodná pro ty, kteří chtějí bydlet na specifickém místě nebo v určitém hotelu. Oblasti pro výběr polohy hotelu jsou poměrně široké. O službu se nebude zajímat businessman, pro kterého je důležité bydlet do několika bloků od místa obchodních jednání, nebo někdo, kdo chce pokoj třeba s určitým výhledem. Tedy ti, kteří nemají problém za ubytování platit i vyšší cenu.

Priceline.com je služba rozhodně výhodná pro obě strany. Jak pro zákazníky, kteří chtějí ušetřit a nezáleží jim až tak moc na tom, ve kterém hotelu bydlí, i pro hotely, které se zbaví volné kapacity. Pro hotely je však anonymita až do zaplacení klíčová, aby odradily náročnější zákazníky.

Fungovala by služba i v českých podmínkách? Prostor pro ni je. Důležitou podmínkou však je, aby hotely v jednotlivých kategoriích svou kvalitou opravdu odpovídaly. Zprostředkovatel musí mít určitou schopnost tohle zajistit, aby se služba nestala skládkou nejhoršího odpadu přesně ve stylu lemon market. Například Seznam.cz by ale s podobnou službou měl velkou šanci uspět, pokud by chtěl své portfolio rozšiřovat i tímto směrem.

1 komentář:

  1. Všimol som si, že hotely sa na podobných webstránkach často opakujú. Zaujímalo by ma, ako by človek reagoval keď príde na to, že z inej webstránky ho mohol mat za nižšiu cenu, ak nadhodil.

    OdpovědětVymazat