neděle 6. července 2008

Jsou papírové noviny mrtvé?


Tohle téma diskutují Gary Becker a Richard Posner. A zejména Becker se domnívá, že nespecializovné papírové noviny to mají spočítané.

V USA klesá význam papírových novin od počátků televizního vysílání a Internet tento ústup ze slávy dále urychlil. Noviny ztratily svou obrovskou výhodu - informační monopol, který jim umožňoval spojovat do jednoho balíku velké množství produktů, které si čtenář musel nutně koupit, počínaje všeobecným zpravodajstvím, přes finanční zprávy, po sport, reklamy, názory a nejrůznější přílohy. Internet dnes tohle všechno nabízí v oddělené podobě. Větším problémem je naopak efektivní filtrování kvalitních informací, ale to dnes dělá řada bloggerů nebo informačních agregátorů. Přestože se domnívám, že masové papírové noviny ve své dnešní podobě budou opravdu již jen ustupovat, téma si zaslouží několik poznámek.

Zaprvé, papírové noviny nezmizí přes noc, bude to trvat několik desetiletí. Nejlepší šanci se udržet mají samozřejmě oborově zaměřené noviny nebo týdenní časopisy s velkým množstvím originálního obsahu. Postupný ústup je ale nezadržitelný. Jak upozorňuje Posner, prudce klesá počet mladých lidí (do 35 let), kteří si noviny kupují.

Zadruhé, vydavatelé papírových novin by měli doufat v rychlé vyvinutí a rozšíření efektivně použitelného a odolného "elektronického papíru". Obrovskou nevýhodou současných novin je, že publikují včerejší zprávy. S rozšířením elektronického papíru by vydavatelé mohli nabízet balíček, který by obsahoval elektronický papír společně s předplatným, které by umožňovalo offline prohlížení obsahu, který by se průběžně aktualizoval, jakmile by papír byl v dosahu wifi sítě. Zatímco za obsah novin čtených na počítači nechtějí čtenáři platit, vhodný obchodní model pro elektronický papír by potenciálně byl použitelný - ve vlaku chci mít předtříděné informace v přehledné a jednoduše navigovatelné podobě, protože klikání je obtížnější než na židli před obrazovkou.

Zatřetí, přestože jsou noviny na ústupu, neznamená to, že by už nemusely být výdělečné. Zatímco výnosy odvětví budou dlouhodobě klesat a jednotlivé novinové tituly budou mizet, tak ty přeživší mohou ještě nějaký čas docela dobře prosperovat, a to díky klesající konkurenci. Navíc mohou vydavatelství optimálně omezovat investice, takže ziskovost některých titulů (pokud mají již zamortizované vybavení) nemusí být tak špatná.

Začtvrté, vydavatelé, kteří přežijí, mají šanci uspět jako zpracovatelé a třídiči obsahu. V současné době velká řada internetových zdrojů částečně parazituje právě na informacích poskytovaných klasickými médii. Přestože může mít špičkový blogger velmi kvalitní o úzkém okruhu událostí, v žádném případě nemá infrastrukturu a lidské zdroje na to, aby pokryl a třídil široké spektrum obecného zpravodajství. A právě tady mají vydavatelé šanci, protože infrastrukturu s celými redakcemi a lidskými zdroji už mají. Jen se budou muset zbavit nadbytečných rotaček a smířit se s tím, že budou v budoucnosti čelit větší konkurenci nově příchozích firem - protože vstup do odvětví bude kapitálově mnohem méně náročný.

1 komentář:

  1. myslim si že noviny a časopisy síce stratí par procent čtenaŕu,ale
    vétšina z ních se udrži na trhu

    OdpovědětVymazat