úterý 14. dubna 2009

Šrotovné a mezičasová substituce


Současná rozháraná politická situace má řadu negativních dopadů. Jedním z nich je i náhlá dohoda obou velkých politických stran o zavedení šrotovného.

Odhlédněme nyní od argumentů týkajících se podpory jednoho průmyslového odvětví na úkor jiných a podívejme se čistě na dopady na státní rozpočet. Peníze na šrotovné musí stát odněkud vzít. Zastánci šrotovného však tvrdí, že stát na šrotovném vlastně nijak netratí, protože se mu peníze vrátí prostřednictvím DPH. To je staví do pozice odmítačů substitučních efektů, jednoho z nejsilnějších projevů lidského ekonomického rozhodování.
Prvním efektem je substituce mezi jednotlivými statky. Člověk, který se rozhodne nekoupit si auto, si koupí něco jiného, z čeho DPH opět odvede. A protože si lidé auto obvykle kupují až v okamžiku, kdy uspokojí své základní potřeby, budou tyto výdaje s velkou pravděpodobností zatíženy stejnou sazbou DPH jako nákup nového auta.

Druhým efektem je mezičasová substituce. V okamžiku, kdy vláda přijde s nabídkou šrotovného, přizpůsobí racionální jedinec načasování nákupu auta tak, aby slevu získal. Samozřejmě to neudělají smolaři, kteří si nové auto koupili před měsícem. Ovšem lidé, kteří plánovali nákup auta za několik měsíců, mají k takovému přesunu spotřeby velkou motivaci. My všichni taková mezičasová rozhodnutí děláme každý den. Zvýšení výběru DPH v současnosti tak bude vykompenzováno poklesem výběru DPH po skončení akce.

Vůbec nejhorší možnou politikou je přitom právě ta, kterou nyní provozuje naše politická reprezentace - a sice relativně věrohodně vypadající sliby o zavedení šrotovného někdy v budoucnosti. Jejich přímým důsledkem je pokles poptávky po autech v současnosti. Vývoj březnové a dubnové poptávky firem, čekajících na nový zákon o DPH u automobilů, to ilustruje.

Zastánci šrotovného jsou však ve svých argumentech neúnavní. Jeden obzvláště záludný přináší Radek Špicar, ředitel vnějších vztahů Škoda Auto:

Celá věc by navíc státní kasu příliš nezatížila. Peníze investované do šrotovací prémie by se státu z podstatné části vrátily v podobě DPH z nových vozů. Zde přitom neplatí, že by příjmy z DPH od nových vozů přišly i bez státní dotace, jen o něco později. Podle zkušeností automobilek lze říci, že lidé, kteří mají doma třeba dvanáctileté auto, by si za normální situace nekoupili nový vůz, ale jen o něco mladší ojetinu.

Celá věc má ale háček. Můžeme připustit, že si člověk, prodávající dvanáct let staré auto, skutečně nekoupí auto nové, ale třeba šest let starou ojetinu. Co si však koupí člověk, který mu tu šest let starou ojetinu prodá? Ano, nové auto! Pokud si však lidé vlastnící dvanáctiletá auta budou kupovat přímo auta nová, poklesnou ceny aut šestiletých, což přiměje jejich vlastníky neprodávat. Zvýšení spotřeby nových aut jednou skupinou obyvatelstva je kompenzováno snížením spotřeby nových aut skupinou jinou. Substituční efekt.

Pokud je však Radek Špicar předsvědčen, že takové substituční efekty jsou jen mýtus, nic mu nebrání v tom, aby ve vedení automobilky navrhnul, aby Škoda Auto platila šrotovné ze svého a prodávala tak auta spojená se sešrotováním starého vozu s nulovou marží. Protože by si majitelé starých aut stejně žádné nové auto nekoupili, nemůže na tom automobilka přece tratit! A nebo že by substituční efekty přece jen fungovaly?

Experimenty se šrotovným budou za nějaký čas výborným zdrojem dat pro ekonomické analýzy. Ne však toho, jak šrotovné pomáhá ekonomice a neubližuje státním rozpočtům, ale toho, jak jsou lidé schopní přesouvat svou spotřebu v čase.

17 komentářů:

  1. nesouhlasim. Je potreba zapocitat nezapocitatelnou spotrebitelskou doveru. Tedy, kdyz lide veri ze bude dobre zadluzi se a nakoupi auta. K tomu je vede srotovne. Vlada tim lidi presvedcuje, ze strotovne ukonci krizi, lide uveri zvysi spotrebu a opravdu se tim prekona krize. Pokud vlada nepodpori duveru obyvatelstva, lide budou jeste vice setrit a auto se nebudou kupovat.

    Srotovne se mne take nelibi, ale je to jedno z mala opatreni s okamzitym efektem. A s obrovskym vlivem na lidi.

    Treba snizeni DPH na auta pro podnikatele se mne nelibi. Vytvari negativni vztah lidi k podnikatelum. Pokud ma firma problemy, tak ji ani snizene DPH nedonuti ke koupi auta.

    OdpovědětVymazat
  2. naprostý souhlas a moje argumentační pozice v diskusích o šrotovném. Je to krátkozraké lobbistické opatření. Požadavky nábytkářů na nábytkovné, zavádění šrotovného na nové elektrospotřebiče ČEZem jenom potvrzují jednoduchou úvahu: Pokud si lidé teď koupí nová auta, nebudou mít prostředky na nákup ostatního zboží podobného typu. Krize se jenom přesune do jiných odvětví a jiného časového období.

    Se slevou DPH na podnikatelská auta taky moc nesouhlasím, měla tam být alespoň hranice (600 tis. - milion), případně udělat nějakou slevu na dani, která by vyjadřovala, že většina podnikatelských aut je využívána i k osobním účelům.

    OdpovědětVymazat
  3. xdrm: Ano, pokud spotrebitele uveri, ze bude dobre, zacnou nakupovat. Z toho vsak nijak nevyplyva, ze kdyz je vlada bude uzce profilovanymi danovymi darecky presvedcovat k nakupovani zcela specifickeho zbozi, tak uveri, ze bude dobre.

    OdpovědětVymazat
  4. xdrm: lidé nebudou řešit důvěru a nedůvěru, jen urychlí nákup nového auta, pokud to plánovali.

    Osobně bych řekl, že naši ekonomiku působí tolik efektů, že jsem zvědav, jak se ten dopad šrotovného bude zpětně vyhodnocovat

    OdpovědětVymazat
  5. jeste proc podporovat nakup aut a ne nabytku. Protoze za auta domacnosti davaji nejvice penez (tedy az po vlastnim bydleni). Tedy podpora bude mit nejvetsi efekt.

    Navrhy NERVu jsou pekne a do budoucna urcite prospesne, ale zadny nema efekt tento rok. Na co je dobre resit proti kriziva opatreni po krizi?

    OdpovědětVymazat
  6. Mně se zdá šrotovné taky zbytečné, ale v jeho prospěch:

    1) Ojetá auta se (alespoň dříve to tak bylo) ve velké většině dovážela z ciziny. Že si tedy jeho prodejce koupí nové auto je možná pěkné, ale pokud to bude nějaký Francouz, může mi to být jedno.

    2) Za předpokladu, že lidé nyní sedí na penězích a nekupují nic, protože se bojí budoucnosti, může být dobré z nich ty peníze vytahatjakoukoliv cestou. Je možné, že kvůli tomu ta auta v budoucnu nekoupí. Ale tou dobou už třeba začne obecná nejistota odcházet a začnou se kupovat jiné věci. Možná se tak tedy ten oblouček dolu třeba i protáhne, ale zase bude mělčí. Pak záleží na normativním soudu, co preferovat.

    A z hlediska politického - speciálně před volbami je dnes pro každého politika nemožné nic nedělat a po ničem nevolat. Lidé od politiků čekají, že to nějak zařídí a bude zase dobře. Odpověď: \"Tohle udělat neumím, počkejte si, jak to dopadne.\" nikomu volby nevyhraje. Pokud se dají voliči opít jen tím šrotovným, vyjdeme z toho ještě dobře.

    OdpovědětVymazat
  7. Ekonomické vzdělání nemám, ale mohl by mi někdo prosím vysvětlit, proč je u návrhů na šrotovné stanovena maximální cena toho nového auta? Vybrané DPH z půl milionu je snad stále méně než DPH z milionu při stejné sazbě DPH.

    OdpovědětVymazat
  8. paranid: Příspěvek na Bentley, Ferrari a podobné přináší narozdíl od příspěvku na Škodovku politikům body s opačným znaménkem.

    OdpovědětVymazat
  9. můžu, prosím, tenhle článek převzít na www.outsidermedia.cz ?

    OdpovědětVymazat
  10. Stane, nemam s tim zadny problem, pokud to bude oznaceno jako \"prevzato z ...\", jak ostatne korektne delate. To neni vyjadreni obav o nejaka autorska prava, spis vyjadreni toho, ze se obecne prilis neztotoznuju s nazorovym proudem prevazujicim na vasem serveru (ale to jste uz urcite zjistil :-)).

    OdpovědětVymazat
  11. ale nemyslím si, že musí nutně být dominantní a určující.

    Ve prospěch šrotovného podle mne hovoří následující faktory:
    1. Šrotovné může transformovat úspory do spotřeby, tedy může přimět lidi, kteří by jinak \"seděli na penězích\", aby je utratili.

    2. Šrotovné může nasměrovat poptávku do sektrotu, na který je navázána poměrně velká část celého hopodářství.

    3. Šrotovné může pomoci překonat krizi (či spíše zmírnit její dopady) tím, že aktivizuje poptávku v době, kdy jde vše dolů, s tím, že až se jeho efekt vyčerpá a do útlumu půjde automobilový průmysl, ostatní sektory (možná) půjdou nahoru, minimálně získá šrotovné alespoň nějaký čas.

    4. Šrotovné může přispět k obnově vozového parku, s čímž jsou podle mne spojeny další pozitivní efekty jak ekologické, tak ekonomické (nižší tlak na produkci ropy).

    5. Pokud šrotovné nepomůže, tak alespoň neuškodí.

    Nic z toho ovšem neznamená, že je šrotovné nedotknutelné a nesmí se kritizovat. Například mně vadí, že se vůbec neřeší otázka, co bude s odevzdanými vraky.

    OdpovědětVymazat
  12. díky, máme jen trochu jiný úhel pohledu. Možná je to proto, že sedíme každý na jiném břitu oněch pomyslných nůžek. Teď ještě abychom si oba dali dobrý pozor, až začnou stříhat...

    OdpovědětVymazat
  13. Když se mluví o šrotovném, tak obvykle v souvislosti s firmou Škoda Auto, která ho taky výrazně podporuje. Podle ČTK měla Škoda Auto loni zisk 10.8 miliardy korun. Kdyby i letos prodala 674.500 aut, jako v lonškém _rekordním_ roce, mohla by vyplácet 16000 Kč na auto.

    OdpovědětVymazat
  14. Zapoměl jsem dopsat, že by to celé mohla Škoda Auto platit čistě ze svého - když si myslí, že je to tak skvělá věc.

    OdpovědětVymazat
  15. A ještě něco pro odlehčení: www.soulozne.cz

    OdpovědětVymazat
  16. nie som v tomto dostatocne odborne podkuty, samozrejme viem postrehnut okolo srotovneho kopu klamstva a manazerskej neschopnosti, ale mozes sa prosim vyjadrit k tomuto:

    1) velke mnozstvo penazi za auta utrzia zahranicne spolocnosti, nie ceske. cize prinos ceskej ekonomike je len ciastocny.
    2) na druhej strane, hovori sa, ze Skodu zachranilo nemecke srotovne a preto sa im revansujme. toto je potom politicke a nie ekonomicke rozhodnutie. ale zasa - nemozeme sa druzit nejako lacnejsie?
    3) v com su auta odlisne od inych odvetvi? je srotovne len populistickym rozdavanim hotovosti alebo za tym nieco dobre , aj ked mozno neefektivne, je?

    a celkom dolezite 4) existuju nejake studie, aki ludia si nove auta za tychto podmienok kupia? bojim sa aby sme nezopakovali americke hypoteky, cize aby srotovne nepodporili ludi, co to kupia na dlh, potom kvoli krize pridu o pracu a auto im zhabe exekutor?

    dik

    OdpovědětVymazat