pondělí 18. prosince 2006

Když v Chicagu nasněží, vlastnická práva dostávají novou podobu

Fred McChesney píše o tom, jak si obyvatelé Chicaga sami organizují vymáhání vlastnických práv k parkovacím místům.

Ve většině chicagských čtvrtí není parkování velkým problémem a parkuje se na ulicích zdarma. Dramatická změna nastane, když přes noc nasněží. Ještě v noci se do ulic vydají pluhy, takže ráno obyvatelé většinou najdou auta pohřbená pod hromadami sněhu, jak napadaného, tak vyhrnutého. Nezbývá než vzít lopaty a auto vykopat.

Problémem ale je, že v okamžiku, kdy majitel auta odjede z pracně odházeného místa do práce, může na tomto místě kdokoliv zaparkovat a místa se tak "zmocnit". Zatímco kdykoliv jindy by to nebyl problém, protože parkovacího místa je všude kolem dost, v době sněhových kalamit je odházeného místa nedostatek. Obyvatelé Chicaga se proto naučili si na odházená místa navozit různé harampádí z domu a tím si ho vyznačit pro sebe.

Chicagští sousedé navíc spolupracují mezi sebou, takže když někdo cizí zaparkuje na takto označené místo, sousedé ho upozorní, že takto to nejde, a pokud neodjede, riskuje, že skončí s vypuštěnými koly nebo rozbitým zrcátkem.

Celý systém funguje k velké spokojenosti většiny obyvatel, tedy samozřejmě s výjimkou těch, kteří dříve operovali jako černí pasažěři a využívali místa, která odházel někdo jiný. Zajímavé je, že k fungování tohoto systému není zapotřebí žádného zákona, vymáhání vlastnických práv k odházeným místům zkrátka funguje mezi sousedy.

Kouzlo systému spočívá v tom, že motivuje lidi k tomu, aby odhazovali více parkovacích míst, a to i těch, kde předtím žádné auto nestálo. Pokud si člověk nemohl odházené místo rezervovat, nešel ho odházet, protože věděl, že mu ho může kdykoliv někdo zabrat. Takto má naopak každý motivaci místo vytvořit - ví, že na odházeném místě bude moci parkovat právě on. Na ulicích se tak po sněhové bouři velmi rychle vytvoří dostatečný počet parkovacích míst.

Jedná se vlastně o fantasticky efektivní systém - k jeho fungování není zapotřebí žádná byrokracie a odhazování sněhu z parkovacích míst nemusí ani organizovat město. Dokonce bez problémů funguje i trh - běžně se vyskytují nabídky na odházení parkovacích míst. Cena za odházení? Zhruba 20 dolarů.

2 komentáře:

  1. Nějak se s tímhle systémem nemůžu ztotožnit. Možná to je funkční systém, ale nemůže třeba naopak systém s veřejným (centrálním) úklidem sněhu eliminovat nějaké náklady? Kolik třeba provoláte, než někoho najdete, aby Vám sníh uklidil, a kolik času s tím strávíte? Já bych řekl, že automatizovaný centrální systém bude účinnější a levnější.

    OdpovědětVymazat
  2. Jaký je navíc rozdíl v míře rizika poškození auta, když mi sníh uklidí mnou najatý člověk anebo zaměstnanec veřejných služeb? Žádný. Oba odvedou práci zhruba stejně kvalitně, protože oba mají srovnatelnou pravděpodobnost, že přijdou o práci, jestliže auto poničí. A protože většina obyvatel má nepochybně vysoké náklady obětované příležitosti při úklidu sněhu (úklid sněhu je nekvalifikovaná práce) a je tedy nesporné, že efektivnější variantou je zajišťovat si práci \"dodavatelsky\", bude zároveň vzhledem k úsporám z rozsahu efektivnější zajistit práci centrálně. Jako ideální řešení se tedy nabízí úklid zajištěný městem.

    OdpovědětVymazat