tag:blogger.com,1999:blog-6364221559851163833.post7859375500927530982..comments2023-10-31T09:35:35.155-05:00Comments on pinus@chicago: Zdanění přepravy v Evropské unii už nemá nic společného s Pigouovskými
daněmipinushttp://www.blogger.com/profile/13417355034888415640noreply@blogger.comBlogger4125tag:blogger.com,1999:blog-6364221559851163833.post-45463197942032666602010-10-11T06:04:59.000-05:002010-10-11T06:04:59.000-05:00První příspěvek v dějinách blogu, který je na C- z...První příspěvek v dějinách blogu, který je na C- z mikra. Optimální Pigouvská daň za jednotku znečištění je přece rovna MEZNÍM nákladům znečištění. Pokud jsou náklady konvexní, zatímco daň lineární (což kvůli praktické adminstraci zřejmě být musí), pak nepřekvapí, že celkový příjem značně převyšuje celkové náklady. <br> <br>Za druhé (to už zmiňuješ, jenom jiným argumentem) - kdyby i náklady byly lineární, právě proto, že i Pigouovská daň přináší příjem do rozpočtu, a alternativou jsou daně, které mají positivní marginal deadweight costs hned od nuly, tak přece není optimální nastavit Pigouovskou daň tak, aby její marginal deadweight costs byly nulové (tj. tak, aby akorát pokryla mezní náklady externality), ale chceme jít ještě dál, kdy její marginal dwc jsou taky positivní ( a o něco snížit ostatní daně).Libor Dušeknoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6364221559851163833.post-40973215186047068072010-10-11T08:16:38.000-05:002010-10-11T08:16:38.000-05:00Sakra, ja presne vedel, ze tam mam ten predpoklad ...Sakra, ja presne vedel, ze tam mam ten predpoklad o linearite dopsat. Clanek jsem odeslal a rikam si, ze jsem tam nikde nevlozil mezni = prumerne naklady - jenze jsem to odlozil a uz jsem se k tomu nevratil. <br> <br>Jen jsem si v duchu rikal, ze mi to o hlavu omlati Peta Ch. <br> <br>Mea culpa. Ale mas pravdu, ze konvexita v nakladech tam asi bude.pinusnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6364221559851163833.post-83860138980222646932010-10-13T17:53:50.000-05:002010-10-13T17:53:50.000-05:00přesný postřeh, se kterým souhlasím, i když by se ...přesný postřeh, se kterým souhlasím, i když by se určitě dala někde nalézt přesnější čísla výběru daní, s odhadem externalit to bude horší, tam si to někdo vycucal z prstu, jak je u těchto věcí obvyklé, ale zastavil jste se na půlce cesty. <br> <br>Zavádění mýta je přece skok zpět do středověku, to nemá smysl čistě ekonomický, to je záležitost psychologické manipulace s cílem udržet a upevnit moc. Mýtní brány s kamerami, elektronické viněty v autech, parkovací systémy ve městech, to vše jsou prostředky sledování, buzerace, nesvobody. Tady by měli všichni pravověrní liberálové skákat jako čertíci z krabičky, ne v boji proti progresivnímu zdanění nebo za zavádění školného (což je jen tak mezi námi věc z naprosto stejného soudku).Stanhttp://www.outsidermedia.cznoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6364221559851163833.post-92176333558393606572010-10-15T13:27:13.000-05:002010-10-15T13:27:13.000-05:00Zajímavé téma, díky. Napadla mě ale zase jedna c...Zajímavé téma, díky. <br> <br>Napadla mě ale zase jedna chybějící část celé myšlenky - silniční daň a jiné daně a poplatky související s provozem aut nepokrývají pouze automobilismem způsobené negativní externality, ale také výstavbu a údržbu silniční sítě. Tady sice dochází díky mýtu částečně k tomu, že jsou opravdu vybírány peníze podle míry využívání těchto zdrojů, ale zatím je to v poměru k těm daním je malá část. <br> <br>Proto by tedy na tu stranu odhadovaných nákladů na externality ještě měly být připočteny i vcelku přesně vyčíslitelné náklady na výstavbu a údržbu silnic a dálnic a poté by se obě čísla měla porovnávat. <br> <br>S tím, že by se nemělo zvyšování daní maskovat pokrytím externalit nicméně souhlasím.Michal Berghttp://michalberg.cznoreply@blogger.com