tag:blogger.com,1999:blog-6364221559851163833.post5778367828416409954..comments2023-10-31T09:35:35.155-05:00Comments on pinus@chicago: Užitečnost vzdělání a nárokovatelnost společenských prostředkůpinushttp://www.blogger.com/profile/13417355034888415640noreply@blogger.comBlogger40125tag:blogger.com,1999:blog-6364221559851163833.post-43966440763550941822010-10-13T17:40:57.000-05:002010-10-13T17:40:57.000-05:00a proto nebudeme zavádět školné, ale zrušíme všec...a proto nebudeme zavádět školné, ale zrušíme všechny ekonomické fakulty, protože produkují jenom bandu neužitečných tlachalů, kteří svými teoretickými a od praxe odtrženými recepty a modely přivedli tento svět na okraj propasti. <br> <br>Zrušíme také právnické fakulty, protože legislativci vyrábějí zmetky, státní zastupitelé místo stíhání zločinců provozují ochranu politiků, advokáti jenom okrádají své klienti a soudci jsou líní, úplatní, rozhodují zlovolně a v rozporu s elementárním smyslem pro spravedlnost. <br> <br>A tak bych mohl pokračovat výčtem dalších profesí, k jejichž výkonu je třeba vysokoškolského vzdělání, a na něž společnost v konečném důsledku tvrdě doplácí nejen při studiu, ale především při samotném výkonu. <br> <br>Čímž jsem dokázal, že vlastně vysoké školství nepotřebujeme, ostatně za protektorátu jsme se bez něj také velmi dobře obešli - a jak jsme přitom byli užiteční pro Říši a pro führera. <br> <br>Zelenka má pravdu, a vedle jak ta jedle jste VY. Udělat z univerzit fabriky a z učitelů a vědců šroubky v této fabrice na granty a na diplomy je jenom další neoliberální zhovadilost.Stanhttp://www.outsidermedia.cznoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6364221559851163833.post-77211847752976919442010-10-13T18:41:02.000-05:002010-10-13T18:41:02.000-05:00\"Udělat z univerzit fabriky a z učitelů a vě...\"Udělat z univerzit fabriky a z učitelů a vědců šroubky v této fabrice na granty a na diplomy je jenom další neoliberální zhovadilost.\" <br> <br>Problem je v tom, ze to sa uz deje v tomto neokeynesianskom svete :). <br>Casy, ked vysoka skola bolo nieco povsimnutiahodne su za nami. V dnesnej dobe, ked nejaku VS ma kazdy ucnovkar ktoremu sa chce mat titul, by som tento stupen vzdelania naozaj neadoroval. <br> <br>-- <br> <br>Osobne by ma celkom zaujimalo, ci by si svet vsimol rozdiel, keby sme zaviedli moznost mat 3-5rocne nicnerobenie na vymenu pismeniek pred menom.Pavelnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6364221559851163833.post-3553750579511284902010-10-13T18:51:04.000-05:002010-10-13T18:51:04.000-05:00Stále znovu a znovu mne dokáží rozesmát představy...Stále znovu a znovu mne dokáží rozesmát představy všech zastánců bezplatného vysokoškolského vzdělání a bezplatného zdravotnictví o tom jak by měl fungovat svět... <br> <br>Nedávno to byl popleta Keller, který zastává teorii, že kdyby se tolik nekradlo, tak jsme všichni mohli pohodlně žít ze sociálních dávek. <br> <br>A dnes zase vy, Stane. Také si myslíte, že pro peníze se chodí na úřad a každý máme tak nějak nárok na nějakou tu dávku????Vít Blahahttp://www.helios.cznoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6364221559851163833.post-70761468112384863592010-10-14T10:59:47.000-05:002010-10-14T10:59:47.000-05:00Me jste Stane bohuzel ani nepobavil. Tento blog ma...Me jste Stane bohuzel ani nepobavil. Tento blog mam rad, protoze tu i diskuze velmi casto maji hlavu a patu. Vas prispevek je jako z Blesku... Nebo spise z Hromu...Arnienoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6364221559851163833.post-15383649895468213812010-10-15T10:05:32.000-05:002010-10-15T10:05:32.000-05:00Stane, nechcete se vratit diskutovat na novinky.cz...Stane, nechcete se vratit diskutovat na novinky.cz a podobne \"intelektualni\" diskuse? <br> <br>Vas pripsevek je tak hloupy a zamindrakovany, ze si nezaslouzi odpoved.crowleynoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6364221559851163833.post-38227236730440349312010-10-15T16:03:35.000-05:002010-10-15T16:03:35.000-05:00Rozeberme si Vaše příspěvky: U Pavla pokus o arg...Rozeberme si Vaše příspěvky: <br> <br>U Pavla pokus o argument, ale vcelku mimo mísu, nikde nehájím, aby \"kazdy ucnovkar mal titul\". <br> <br>Víta jsem rozesmál, a mlátí mě po hlavě Kellerem, (kterého mám rád, a jehož Tři sociální světy bych dal všem neolibconsněco jako povinnou četbu, ale v tomto případě jsem ho necitoval, ostatně podobnou teorii jako Keller zastává i neoliberální ekonom Kohout: <a href="http://www.finmag.cz/clanek/22132/)," rel="nofollow">http://www.finmag.cz...nek/22132/),</a> argument ke školnému žádný. <br> <br>Arnieho jsem nepobavil, to mě moc mrzí, budu se víc snažit, ale on mě také ne, protože jsem se od něj nic nedozvěděl. <br> <br>A crowley mě chce odsud zrovna vypakovat a potrestal mě tím, že mi nebude na můj příspěvek odpovídat. Prosím, crowley, nedělejte to, tak strašný trest si nezasloužím! Btw, Vám to tady patří? <br> <br>Takže se domluvme takto: Až poukážete, každý z vás své Alma Mater částku odpovídající Vámi zamýšlenému budoucímu školnému (samozřejmě patřičně zúročenou), můžeme spolu začít vážně diskutovat o zpoplatnění vysokého školství. <br> <br>Takhle jste v pozici: <br> <br>1) Vyčůránků, kteří sami vystudovali zadarmo, a těm dalším chtějí studium zpoplatnit. <br>2) Slepců, kteří nevidí například to, že první generace absolventů, která platila školné ve Velké Británii, přichází na trh práce a zjišťuje, že místa jsou obsazena - a to těmi, kteří sami studovali zadarmo, a ještě jim \"odpovědně zařídili\" školné. <br>3) Lidí, kteří nepoznají ironickou nadsázku. <br> <br>Rozdíl mezi socanem a komoušem je v tom, že komouš nemá smysl pro humor. Rozdíl mezi liberálem a neoliberálem... je úplně stejný. <br> <br>A nezapomeňte Pavkovi Kohoutovi ty jeho socanské a komoušské kraviny vymlátit z hlavy :)Stanhttp://www.outsidermedia.cznoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6364221559851163833.post-34097264075248976002010-10-15T17:33:46.000-05:002010-10-15T17:33:46.000-05:00Panove, doufam, ze se nam tady diskuse prilis nezv...Panove, doufam, ze se nam tady diskuse prilis nezvrhne. <br> <br>Pojdme se podivat na jeden argument. Stan pise: <br>\"Slepců, kteří nevidí například to, že první generace absolventů, která platila školné ve Velké Británii, přichází na trh práce a zjišťuje, že místa jsou obsazena\" <br> <br>Takove tvrzeni lze snadno vyhodnotit. Pokud je pravdive, tak by melo platit prinejmensim jedno z nasledujicich: <br>1) Mira nezamestnanosti mezi mladymi lidmi ve Velke Britanii v poslednich letech narostla. <br>2) Mira nezamestnanosti mezi mladymi lidmi je ve Velke Britanii v poslednich letech vyssi nez v jinych evropskych zemich. <br> <br>Nastesti mame k dispozici data z OECD: <br><a href="http://stats.oecd.org/Index.aspx" rel="nofollow">http://stats.oecd.org/Index.aspx</a> <br>Tam si otevreme Labor Force Statistics, vekovou skupinu 25-29 let. Za smerodatne muzeme brat roky 2006-2008, v roce 2009 naplno propukla recese, ktera zvysila nezamestnanost napric vekovymi skupinami. <br>Co vidime? <br>1) Ve Velke Britanii byla v letech 2006-2008 u mladych lidi nejnizsi nezamestnanost za poslednich tricet let. <br>2) Ve Velke Britanii byla v techto letech u mladych lidi nizsi nezamestnost (ca 5,5%) nez v ostatnich velkych zemich EU: Nemecko 10%, Francie 12%, Italie 9%, Spanelsko 9%. <br> <br>Muzeme tedy ucinit zaver, ze Stanuv nazor nema empirickou oporu (pokud naleznete presnejsi data, sem s nimi) a zda se, ze je zalozeny jen na dojmech. Presne vim, odkud tento nazor pochazi - z Britskych listu, kde ho propaguji, nicmene nikdy neukazuji zadna statisticka data.pinusnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6364221559851163833.post-47275525411775956782010-10-16T16:06:31.000-05:002010-10-16T16:06:31.000-05:00cau, lze ale z tech cisel delat nejaky zaver, kdy...cau, <br>lze ale z tech cisel delat nejaky zaver, kdyz se tykaji vsech lidi a ne pouze absolventu? (co kdyz mix absolventi vs. ostatni meni?)richardnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6364221559851163833.post-56851357241878138662010-10-16T16:21:25.000-05:002010-10-16T16:21:25.000-05:00http://www.blisty.cz...rt45229.html http://www.den...<a href="http://www.blisty.cz/2009/2/9/art45229.html" rel="nofollow">http://www.blisty.cz...rt45229.html</a> <br><a href="http://www.denikreferendum.cz/clanek/4751-stockelova-zadluzeni-lide-jsou-dobre-ochoceni-obcane" rel="nofollow">http://www.denikreferendum.cz...ane</a> <br> <br>I toto jsou mé zdroje. Školné jako zdroj zisku pro banky a výrobna \"ochočených občanů\". <br> <br>První studenti, kteří platili školné v Británii, nenastoupili v roce 2006, ale v roce 2003. Statistiky o nezaměstnaných mladých je potřeba brát s velkou rezervou, jednak se mění metodiky, aby se vylepšily, jednak se přímo a brutálně falšují. <br> <br>Mám tendenci věřit spíše britskému univerzitnímu profesorovi, než Vám, ale nechám se rád přesvědčit, že máte lepší přehled o britském trhu práce. Jako otec dvou vysokoškolských studentů a další potenciální studentky mám hlavu \"v pejru\" z toho, jestli je udržím na VŠ, a dovedu si představit, že i symbolické školné by znamenalo, že je na VŠ neudržím. <br> <br>Jinak ta Vámi předložená čísla o nezaměstnanosti u mladých v zemích OECD jsou velmi varovná.Stanhttp://www.outsidermedia.cznoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6364221559851163833.post-24254625823102350542010-10-16T17:14:22.000-05:002010-10-16T17:14:22.000-05:00richard: Ano, tykaji se vsech lidi, ale vzhledem k...richard: Ano, tykaji se vsech lidi, ale vzhledem k tomu, kolik je dnes v zapadoevropske populaci vysokoskolaku, to rozumnou vypovidajici schopnost ma. Rad se podivam na presnejsi data pouze pro vysokoskolaky, data z OECD pro me byla pro rychlou odpoved lehce dostupna, a proto jsem je pouzil. <br> <br>Stan: S vasim pristupem tento blog opravdu neni pro vas a dost dobre nerozumim, proc ho ctete, protoze naprosta vetsina argumentu je zde postavena na ekonomicke teorii (podle vas naprosto selhavajici) a datech (podle vas brutalne zfalsovanych). <br> <br>Argument se zfalsovanou statistikou a virou v britskeho profesora pripomina kreacionisty, kteri v otazce stvoreni sveta rozhodne veri spise papezovi nez nejakemu fyzikovi, protoze vsechna cisla z fyzikalnich pokusu jsou prece zfalsovana. Taky je nelze nijak presvedcit. <br> <br>Mimochodem, Jan Culik ve skutecnosti neni profesor (Professor), ale Senior Lecturer (coz je neco jako odborny asistent zabyvajici se vyukou), ale to jen tak na okraj, neni to pro tento argument dulezite. Co je ale zajimave, ze je pro vas odbornik na bohemistiku a castecny politicky aktivista zaroven i autoritou na trh prace (zatimco statisticti odbornici, kteri se zabyvaji zpracovanim dat z trhu prace, jsou podvodnici, kteri falsuji statistiky). A uz jen uplne na okraj, v Britanii jsem nejaky cas studoval.pinusnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6364221559851163833.post-45251812297222184342010-10-17T04:53:14.000-05:002010-10-17T04:53:14.000-05:00Pinus: používáte bohužel na podporu svých argument...Pinus: používáte bohužel na podporu svých argumentů data, která nejsou k ničemu. Statistika OECD hovoří jen o mladých lidech, nikoliv jen o absolventech. To obnáší dva problémy: <br>1) v tabulce jsou i jiní mladí, než absolventi univerzit, jejichž uplatnění na trhu práce může být jiné (netýká se jich zpoplatněné školné) <br>2) jak jste vybral definici mladých lidí? v řadě modelů to může být do věku 24 let, přičemž řada oborů, zejména doktorandů, končí daleko po tomto věku. <br> <br>Na univerzitách UK ročně absolvuje cca 330K studentů, část z nich se vrací do vlasti. Nezaměstnaných je cca 2,7M. Sám vidíte, že statistická odchylka díky tomuhle opomenutí může být velká, protože od roku 2008 graduovalo přes půl milionu lidí, kteří šli na trh práce. <br> <br>Přitom stačilo použít google a najít třeba zprávu z BBC: <br>The Higher Education Policy Institute said unemployment among graduates aged under 24 rose by 25% from 11.1% in December 2008 to 14% in December 2009. <br>It said at the end of 2009 17.2% of male graduates were out of work compared with 11.2% of women. <a href="http://www.bbc.co.uk/news/10500124" rel="nofollow">http://www.bbc.co.uk...ews/10500124</a> <br> <br>Tahle zpráva spíše odpovídá tomu, co píše Stan a zjevně ji nevydal Čulík. I když je možno ji napadnout, jako zprávu nevládního think tanku, nevidím na něm nic moc problematického.tangero[[openidhttp://openid.cz/tangero]]http://www.marigold.cznoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6364221559851163833.post-37023147525460775602010-10-17T05:43:03.000-05:002010-10-17T05:43:03.000-05:00Samozrejme, ze vygooglit vami udavanou zpravu neni...Samozrejme, ze vygooglit vami udavanou zpravu neni tezke. Ovsem ma jen mizivou vypovidaci schopnost. <br> <br>Co jsme se dozvedeli? Dozvedeli jsme se, ze v recesi narostl pocet nezamestnanych absolventu z 11% na 14%. <br> <br>Jenze my zkoumame neco jineho. My chceme zjistit, jaky dopad melo zavedeni skolneho, takze potrebujeme oddelit vliv recese. Takze potrebujeme idealne 1) delsi casovou radu, abychom se podivali na cisla neovlivnena recesi (jak Stan sam poznamenava, absolventi, kteri platili skolne, uz se na trhu objevovali drive), 2) porovnani s ostatnimi zememi, abychom aplikaci metody rozdilu v rozdilech zjistili, zda treba vykyv ve Velke Britanii byl vyssi nez v jinych zemich, 3) srovnani s jinymi vekovymi kategoriemi. <br> <br>Vsechny tyhle predpoklady data z OECD tabulek maji (vzdyt si ty casove rady nalistujte). Clanek z BBC z toho nema nic. Tim nechci zpochybnovat presnost udaju, ktere v onom clanku jsou, chci tim rict, ze nam toho moc nereknou. Jsou ta cisla vysoka? Relativne vuci cemu? Zmenila se? Zprava udava pouze udaje pro absolventy do veku 24 let, tedy jen ty uplne nejcerstvejsi. Najdou si absolventi praci o neco pozdeji? <br> <br>Jako priklad uvedme argument, ktery sam pouzivate: \"v řadě modelů to může být do věku 24 let, přičemž řada oborů, zejména doktorandů, končí daleko po tomto věku. \" <br> <br>Vekovou skupinu 25-29 jsem vybral, protoze nejlepe odpovida veku, kdy vetsina vysokoskolaku uz studium dokoncila, ale zaroven jsou jeste dostatecne cerstvi. Pokud chcete data za jinou vekovou skupinu, neni nic snazsiho nez prekliknout v tabulce OECD a data jsou na svete. Vyse nezamestnanosti bude jina, ale srovnani v case a napric zememi se nezmeni. <br> <br>Jak jsem uvedl v komentari, budu rad za lepsi data (pouze vysokoskolaci, alespon 10-leta casova rada a porovnani napric zememi). Ztotoznuji se s nebezpecim toho, ze data postihuji vsechny mlade lidi, zatimco nas zajimaji pouze vysokoskolaci. Moje protiargumenty: 1) vysokoskolaku je v teto populacni skupine zhruba polovina, takze alespon nejakou vypovidaci schopnost to ma, 2) nebezpeci toho, ze si udelame spatny obrazek, do jiste miry eliminuji porovnanim napric zememi, protoze i kdyz se situace vysokoskolaku a nevysokoskolaku lisi, tak relativni porovnani napric zememi je porad informativni (vsechny tyto zeme maji zhruba porovnatelny podil absolventu).pinusnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6364221559851163833.post-48856291987490253162010-10-17T06:04:29.000-05:002010-10-17T06:04:29.000-05:00No ta data z článku očistíte o recesi vcelku jedno...No ta data z článku očistíte o recesi vcelku jednoduše, mělo by stačit porovnat to s celkovým nárůstem nezaměstnanosti v danném období, ne? Případně musíte najít hodně dobrý důvod na to, proč vysvětlit, že absolventi Vš se na trhu práce chytají významně hůře, než ostatní. <br> <br>A užití dat OECD viz zmíněná výhrada. Statistická chyba je svině, zvláště, když se hádáme o jednotky procent. <br> <br>Porovnání s jinými zeměmi nedává dost dobrý smysl na krátký komentář, protože je tam řada faktorů, o které by bylo třeba ta data očistit a které jsou pro tu zemi specifické a kde bude asi dlouhá debata o tom, jak tu očistu provést. <br> <br>Úhrnem soudím, že spíše než na nenapadnutelný komentář to téma dá na slušně tlustou analýzu, jejíž seriosním závěrem k vašemu překvapení bude, že připustíme obtížnější uplatnitelnost studentů zatížených splátkami půjček. Na to nemusíte být příznivec rakouské školy, abyste uznal, že vyšší náklady se někde musí projevit. Což neznamená nutně, že by se škola neměla platit, ale že to do vašeho krásného modelu \"plaťte\" zanáší další problémy.tangero[[openidhttp://openid.cz/tangero]]http://www.marigold.cznoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6364221559851163833.post-17696432197542083472010-10-17T07:09:50.000-05:002010-10-17T07:09:50.000-05:00\"No ta data z článku očistíte o recesi vcelk...\"No ta data z článku očistíte o recesi vcelku jednoduše, mělo by stačit porovnat to s celkovým nárůstem nezaměstnanosti v danném období, ne?\" <br> <br>Jak se to vezme. Je dobre znamo, ze nezamestnanost v obdobi recese neroste ani tak proto, ze by firmy propoustely (intenzita ukoncovani pracovnich pomeru se zase tak moc nemeni), ale hlavne proto, ze firmy nenajimaji nove zamestnance. Proto budou nejvice postizeni ti, kteri do recese vstupuji zvenku - tedy mimo jine absolventi VS, i kdyz ti jsou na tom jeste relativne lepe. <br> <br>Jenze Stan nehovori o recesi, ale o obdobi od roku 2003 (ja sam jsem bral za smerodatne obdobi 2006-2008). <br> <br>Z toho vyplyva, ze usuzovat ze dvou datovych bodu ziskanych presne uprostred jedne z nejhorsich povalecnych recesi na to, co se deje na beznem pracovnim trhu, je zavadejici, a prostym odectem, ktery navrhujete, je neocistime. Museli bychom je porovnat s jinou podobnou recesi. <br> <br>Ale pro poradek cisla odecist muzeme. Nasledujici data jsou z britskeho statistickeho uradu. Nevim, jestli je to porovnatelne, protoze netusim, odkud jsou cerpana data pro clanek z BBC (to je dalsi vyhoda dat z OECD - metodologie je znama a je porovnatelna napric zememi, proto ostatne vsechno tohle zpracovani dat delame). <br> <br>Mira nezamestnanosti v UK: Dec 2008 6,6%, Dec 2009 7,9%, tedy narust o 1,3 procentniho bodu nebo 20% (metodologicky neni uplne jasne, ktere z obou meritek narustu je \"spravnejsi\"). Pro pripomenuti - u absolventu byl podle clanku BBC zaznamenan narust z 11,1% na 14%, tedy o 2.9 procentniho bodu nebo 26%. <br> <br>Vasemu poslednimu odstavci nerozumim. Nemam vubec nic proti mnohem serioznejsi analyze, nez je ta, ktere se tu dopoustim. Ale zbytek mi nedava smysl. <br> <br>\"seriosním závěrem k vašemu překvapení bude, že připustíme obtížnější uplatnitelnost studentů zatížených splátkami půjček\" <br> <br>Kdyz vyjdeme ze zakladniho nabidkove-poptavkoveho argumentu doplneneho o hledani na trhu prace (viz letosni Nobelova cena za ekonomii), tak poptavka po praci se se zavedenim skolneho nezmeni (neexistuje jediny duvod, proc by firmy mely poptavat mene absolventy, kteri skolne platili, nez ty, kteri ho neplatili), zatimco na nabidkove strane budou absolventi zatizeni explicitnim dluhem zrejme mit tendenci hledat zamestnani intenzivneji (mozne ne tak moc, ale rozhodne ne mene intenzivne). Vysledkem toho rozhodne nebude vyssi nezamestnanost, ceteris paribus. Podle jake ekonomicke teorie zavedeni skolneho ZVYSI nezamestnanost absolventu? <br> <br>Uz vubec nerozumim tomu, jak to souvisi s rakouskou skolou. Tady je nekdo jejim priznivcem? A muj model rozhodne neni automaticke \"platte\" :-). <br> <br>Napada me, ze MOZNA (jen spekuluji, nerad bych vam pricital neco, co jste nerekl) argumentujete jen tim, ze mira nezamestnanosti cerstvych absolventu JE a BYLA vyssi, a ze tomu tak bylo vzdy. To ale nikdo nezpochybnuje a je to jak z nabidkovych tak i poptavkovych duvodu. Mira nezamestnanosti mezi cerstvymi absolventy VS bude vyssi nez mezi absolventy VS, ktery uz maji 10 let odpracovano (a stejne tomu tak je i u neabsolventu). O tom ale tenhle argument neni, protoze neco takoveho zahrnout lide do rozhodovani o vysoke skole. Cely argument je o tom, ze skolne nejakym zpusobem VYVOLALO narust nezamestnanosti, se kterym lide nemohli pocitat, a absolventi jsou na tom ted proto hur, nez mohli ocekavat.pinusnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6364221559851163833.post-53056935832558125362010-10-17T07:22:08.001-05:002010-10-17T07:22:08.001-05:00Opravdu sdilim vase volani po seriozni analyze. Co...Opravdu sdilim vase volani po seriozni analyze. Cokoliv, co nas posune co nejdale od argumentu typu \"data nepouzivam, protoze jsou zfalsovana\" a odkazu na clanky, ktere argumentuji, aniz by nabidly jedine cislo, je prospesne.pinusnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6364221559851163833.post-67238030636802241442010-10-17T07:22:08.000-05:002010-10-17T07:22:08.000-05:00No, podstata argumentu je spíš v tom, že když musí...No, podstata argumentu je spíš v tom, že když musíte splácet půjčku za školné, tak pravděpodobně budete požadovat o to vyšší plat, nebo snížíte svoji spotřebu, případně (a pravděpodobně) kombinace obojího. Což vás znevýhodní oproti absolventům, kteří vyšší plat požadovat nemusí, protože školné neplatili. To je ten důvod, proč firmy nevědomky dají/mohou dát přednost absolventům bez školného, prostě je budou stát méně. A to ztíží uplatnitelnost absolventa, bude práci hledat déle a podle systému splátek (odložené nebo okamžité) bude nucen zvolit i méně vhodnou práci, protože bude muset začít splácet.tangero[[openidhttp://openid.cz/tangero]]http://www.marigold.cznoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6364221559851163833.post-45992042899261630332010-10-17T07:26:06.000-05:002010-10-17T07:26:06.000-05:00No, to je právě to s tou analýzou. To nevymyslíme ...No, to je právě to s tou analýzou. To nevymyslíme ani v malém článku, natož v komentářích. Dat, které je třeba sebrat a analyzovat a očistit a podívat se do detailu, co očišťujeme, je příliš mnoho a navíc s malou zkušeností z trhů, kde to nějak funguje a na které bychom se mohli podívat. Já tím nechci říct, že placené školné ano/ne, ale spíš bych upozornil na to, že je tam hodně věcí, na které prostě nevíme odpověď a které mohou vést k názoru, že studenty se školným to znevýhodní oproti ostatním. A tu odpověď jsem ještě od žádného vládního činitele neslyšel. A to ještě musíme odmyslet od zcela prvotních výhrad v rovině filosofické ve smyslu \"vzdělání neslouží komerčním firmám\", které sice mají taky ledasco do sebe, ale jsou mimo rovinu ekonomické úvahy.tangero[[openidhttp://openid.cz/tangero]]http://www.marigold.cznoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6364221559851163833.post-84553812038416390882010-10-17T07:48:30.000-05:002010-10-17T07:48:30.000-05:00To je bohuzel pomichani nekolika ekonomickych argu...To je bohuzel pomichani nekolika ekonomickych argumentu. <br> <br>Vysokoskolak se skolnym muze skutecne pozadovat vyssi mzdu, aby pokryl sve naklady na splaceni skolneho. Ale pouze do te miry, aby ho to na trhu prace nediskvalifikovalo. <br> <br>Zacneme ale od zakladu. Vysokoskolak s dluhem na skolnem je, ceteris paribus, chudsi. To znamena, ze snizi poptavku po statcich, ktere ma rad, tedy po spotrebe a po volnem case - bude tedy ochoten vice pracovat. <br> <br>Predstavme si tedy formalizovanou verzi vaseho modelu: Zadatel o praci zamestnavateli oznami pozadovanou mzdu a jak moc je za tuto mzdu ochoten pracovat. Zamestnavatel mu pote rekne, jestli ho prijima nebo ne. Cim vyssi mzdu zamestnanec pozaduje a cim mene je za ni ochoten pracovat, tim mensi pravdepodobnost prijeti. <br> <br>Absolvent s dluhem na skolnem bude v takovem modelu jednoznacne ochoten vice pracovat. Pri vyberu mzdy se vsak ridi tim, jak se vyssi pozadavek na mzdu odrazi na snizeni pravdepodobnosti pracovat. Nedava vubec zadny smysl, aby absolvent s dluhem na skolnem sam sebe diskvalifikoval pozadavkem na prilis vysokou mzdu, protoze pro nej je byt nezamestnanym horsi situace nez pro vysokoskolaka bez skolneho. <br> <br>Konecnym dusledkem takoveho modelu (jehoz zaklad jste navrhl) je situace, kdy vysokoskolaci s dluhem na skolnem pracuji VICE, a to za vyssi nebo nizsi mzdu, v zavislosti na tom, jak se to odrazi na pravdepodobnosti prijeti. <br> <br>Tenhle argument nijak nesouvisi s tim, co si mysli firma o absolventech se skolnym nebo bez skolneho, tu zajima pouze vyhodnost balicku \"pozadovana mzda, ochota pracovat\", kterou dany konkretni zadatel nabizi. <br> <br>Vas argument o tom, ze by firmu vysokoskolaci se skolnym mohli stat vice, musi byt zalozeny na nejake silenosti, jako ze firma vlastne nevi, jaka je odpovidajici mzda za danou pozici, a boji se, ze kdyz k ni prijde absolvent se skolnym, tak si rekne o prilis vysokou mzdu, a kdyby ho firma prijala, tak ho vlastne bude preplacet. To by byl ale znacne novatorsky pristup k modelovani trhu prace :-). <br> <br>Argument o tom, ze absolvent se skolnym muze prijimat mene vhodne pozice, protoze nema tolik casu na hledani, je prinejmensim po teoreticke strance konzistentni a nemel by byt bran na lehkou vahu. Ale je to zcela jiny argument nez ten o mire nezamestnanosti.pinusnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6364221559851163833.post-33924153237934879382010-10-17T08:15:03.000-05:002010-10-17T08:15:03.000-05:00Nene. Vychazel jsem z modelu hledani prace a zames...Nene. Vychazel jsem z modelu hledani prace a zamestnance, ktery znam ja a mozna jsem nedocenil jine moznosti. Takze: <br> <br>Jako absolvent vite, ze potrebujete 20K na sve zivotni naklady a hledate v oboru takovou praci. Jenze zamestnavatele nabizeji 15-17K, protoze to byla odpovidajici mzda pro absolventy bez pujcky. <br> <br>Vy namitate, ze absolvent bude pracovat vice a nabidne tu moznost zamestnavateli. Ten vi, ze sliby chyby a vykonove kontrolovatelnych pozic je malo. <br> <br>Praxe tedy by podle modelu byla takova, ze veme absolvent nejlepe placene, co sezene a najde si druhy job. Nebo se jeste vyznamneji uskrovni, ccimz ale mimochodem snizi svoji atraktivitu na snatkovem trhu. Tedy model v dlouhodobem horizontu jeho praci zdrazi a snizi kvalitu jeho zivota, ne?Tangeronoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6364221559851163833.post-26072035559045785652010-10-17T12:00:03.000-05:002010-10-17T12:00:03.000-05:00ona totiž může fungovat i obrácená korelace mezi š...ona totiž může fungovat i obrácená korelace mezi školným a zvyšováním nezaměstnanosti. Zavedení školného obecně snižuje koupěschopnost spotřebitelů, a samo o sobě je jedním z opatření, která prohlubují krizi. Jediným, kdo na školném opravdu dlouhodobě profitují, jsou banky. <br> <br>Takže mé hlavní argumenty proti školnému, kterým jste se, jak je u Vás dobrým zvykem vyhnul, a rajtujete na těžko doložitelných statistikách (dovedu si představit šetření provedené mezi absolventy, kteří ukončili své studium v letech 2000 - 2008 na anglických školách a porovnání se skupinou např. skotských absolventů, tam by se pak dalo rajtovat na desetinách procent, ale globální data o všech mladých ve věkové kategorii 25 - 29 v letech 2006 - 2009 neříkají opravdu nic) , jsou tyto: <br> <br>1) je nemravné, zvláště pokud je zaváděno těmi, co sami vystudovali zadarmo <br>2) diskriminuje studenty ze středních a nižších společenských vrstev <br>3) snižuje poptávku a tím prohlubuje krizi <br>4) zotročuje absolventy VŠ a činí je více konformními vůči vládnoucím elitám <br>5) deformuje trh práce <br> <br>A k Vaší otázce, proč sem vlastně chodím: <br> <br>Považuji Vás za slušného, vysoce inteligentního a sečtělého člověka, Vaše příspěvky mají hlavu a patu, Váš blog je však pro mě příkladem \"třídního přístupu\" k ekonomickým otázkám, kdy se uplatňují poučky a metody, které vyhovují úzké vrstvě lidí a vydává se to za \"objektivní realitu\". <br> <br>A protože už leccos pamatuji, tak si matně vzpomínám na to, že podobným způsobem k ekonomické vědě přistupoval marx-leninismus. Rozdíl byl jenom ve znaménku. Tehdy se hájilo to, co bylo v zájmu \"předvoje dělnické třídy\", dnes se hájí to, co je v zájmu \"diskrétních elit\". Postupy, metody, argumentace, přístup k oponentům je v podstatě stejný - selektivní výběr vstupních dat, nefunkční modely pro jejich zpracování, dezinterpretace výsledků, dehonestace kritiků. <br> <br>A opravdu v tom není nic osobního, jen mě fascinuje, jak je pohled na realitu ovlivněn společenským postavením toho kterého člověka. Předpokládám totiž, že patříte k vysoce hodnoceným zaměstnancům nějaké americké finanční korporace.Stanhttp://www.outsidermedia.cznoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6364221559851163833.post-23952103503698059512010-10-17T12:05:09.000-05:002010-10-17T12:05:09.000-05:00díky za zastání. To víte, nejsem ekonom, a tak se ...díky za zastání. To víte, nejsem ekonom, a tak se mi někdy těžko proti místním \"vlčákům\" argumentuje. <br> <br>A vzpomněl jsem si, že naším městečkem prošlo několik kanadských lektorů angličtiny, kteří mi všichni tvrdili, že se do Kanady nevrátí (a někteří se opravdu nevrátili), protože kdyby tam sehnali zaměstnání, budou do smrti splácet dluhy za své školné. <br> <br>Takže jeden z nich teď raději za daleko nižší mzdu, než by mohl dostat v Kanadě, dělá ředitele jazykovky v Polsku.Stanhttp://www.outsidermedia.cznoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6364221559851163833.post-87468413743676482772010-10-17T12:42:17.000-05:002010-10-17T12:42:17.000-05:00Nejprve jsme zrušili progresivní zdanění, protože ...Nejprve jsme zrušili progresivní zdanění, protože to bylo \"nespravedlivé\" k vyšším příjmovým skupinám, a teď chceme pro tytéž příjmové skupiny zavádět \"odložené školné\" s argumentem \"Proč by měli chudí doplácet na VŠ vzdělání bohatých?\", ovšem s tou malou kličkou, že si na tom zobnou banky. <br> <br>Nebylo tedy lepší nerušit progresivní zdanění, které přesně odpovídalo tomu principu, který teď chceme dohánět odloženým školným, a \"celospolečensky\" ušetřit na úrocích bankám?Stanhttp://www.outsidermedia.cznoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6364221559851163833.post-44463403930952587712010-10-17T12:55:07.000-05:002010-10-17T12:55:07.000-05:00Stane, díky za pobavení! Při čtení vašeho komentář...Stane, díky za pobavení! Při čtení vašeho komentáře jsem se neudržel a vyprskl jsem smíchy. :D <br> <br>Vyčítáte Pinusovi marx-leninský přístup, který tady ovšem široko daleko zastáváte jenom vy. Zlé banky si přijdou na peníze, proto musí vzdělání platit všeholid. Proč nemusí všeholid platit rohlíky, aby si na peníze nepřišli zlí pekaři? <br> <br>Pokud chcete někomu platit vzdělání, já budu ten poslední,kdo vám v tom bude bránit. Ale mě z toho vynechte a od mých peněz dejte svoje chamtivé socanské pracky pryč. Ty nepatří vám ani studentům. <br> <br>Ale k vašemu seznamu. <br> <br>1) Není nemravné. Je nemravné platit za auta nebo rohlíky? Pokud ne, proč je nemravné platit za vzdělání? Kdo by ho měl zavádět jiný než ti, kteří už vystudovali? Krokodýli? <br> <br>2) Nesmysl jak stodola. Školné odrazuje ty, kteří mají výnosy nižší než náklady, ať jsou z jakékoliv vrstvy. <br> <br>3) Stokrát vyvrácený keynesiánský omyl. Je to s tou recesí a poptávkou přesně naopak. <br> <br>4) Eh? <br> <br>5) Nedeformuje.#13http://mmister.comnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6364221559851163833.post-12760564693151473712010-10-17T14:43:44.000-05:002010-10-17T14:43:44.000-05:00\"Předpokládám totiž, že patříte k vysoce hod...\"Předpokládám totiž, že patříte k vysoce hodnoceným zaměstnancům nějaké americké finanční korporace.\" <br> <br>Stane, proc vy porad neco (chybne) predpokladate, misto toho, abyste si take neco zjistil? Vzdyt muj profil je verejny, staci kliknout na odkaz. Pak byste nemusel rikat takove nesmysly.pinusnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6364221559851163833.post-14062063225362665972010-10-17T17:49:35.000-05:002010-10-17T17:49:35.000-05:00tak jsem našel ten profil, takže opravuji: Dle Vaš...tak jsem našel ten profil, takže opravuji: Dle Vašich názorů by se dalo soudit, že patříte k vysoce hodnoceným zaměstnancům nějaké americké finanční korporace. K tomu ostatnímu nic nemáte? <br> <br>Třináctko, opravdu jste mě ubil argumenty: <br> <br>Všeholid nemusí platit rohlíky, protože se dohodl, že rohlíky nebudou financovány z veřejných prostředků. Všeholid se naopak kdysi navzájem dohodl (usnesl, či byl k tomu hrubým násilím totalitního režimu proti vlastní vůli donucen :), že školství (stejně jako zdravotnictví, výstavba silnic, sociální služby, důchodové zabezpečení atd.) bude financováno z veřejných (společných, na daních od všeholidu vybraných) prostředků, a pokud se úzká skupina těch, co už tuto službu konzumovala, rozhodne, že už se tak nadále dít nebude, měla by to všeholidu ve svobodné a demokratické společnosti velmi pečlivě zargumentovat a pak se jej zdvořile zeptat, jestli s tím souhlasí, nejlépe v referendu. <br> <br>Ostatní body nemá smysl komentovat, protože prostě nemluvíte pravdu a nepoužíváte žádné argumenty. A umejte si klávesnici, ať se od Vás někdo nenakazí. Bolševické sliny jsou bohužel velmi infekční.Stanhttp://www.outsidermedia.cznoreply@blogger.com