pondělí 7. února 2011

iPhone, kabelky, Čína, Západ a rozdělení přebytku


Tento článek obsahuje několik volně souvisejících poznámek, které patří do kategorie komentářů k ekonomicky pomýlenému článku Kde teda budeme pracovat, když se všechno bude vyrábět v Číně?

Kabelky

K napsání článku mě přivedl blog post na Marginal Revolution, upozorňující na nový tržní segment na čínském trhu - luxusní pánské kabelky. Článek popisuje, jak si mladí úspěšní čínští muži kupují drahé kabelky jako doplňky symbolizující úspěch v obchodním světě.
Jak na podobnou informaci nahlížet optikou článku Kde teda budeme pracovat, když se všechno bude vyrábět v Číně? Tyto kabelky jsou s velkou pravděpodobností vyráběny v Číně. Pro čínskou ekonomiku je tedy koupě takové kabelky mladým čínským mužem vnitrostátní obchod, nezhoršující platební bilanci. Evropa nebo USA na takovém obchodu nic nezískají.

To je samozřejmě zcestné. U luxusních výrobků jako jsou kabelky za 1000 dolarů pramálo záleží na tom, kde byly fyzicky vyrobeny. Důležité je rozdělení přebytku. Firmy jako Louis Vuitton nebo Hugo Boss přesunou naprostou většinu prodejní ceny do Evropy, kde firmy zaměstnávají designéry, obchodníky a další zaměstnance. Jen malá část prodejní ceny zůstane v Číně.

iPhone

Jak malá ta část je? Data pro luxusní kabelky nemám, zato však máme k dispozici analogická data pro iPhone 4 (podobný rozklad pro iPod jsem kdysi dávno uváděl zde). Údaje jsou z poloviny loňského roku, kdy byla nedotovaná cena iPhone 4 celých 600 dolarů.

Rozdelení prodejní ceny iPhone 4

Rozdělení výnosů z nedotované prodejní ceny iPhone 4 mezi země
Zdroj: Mark Perry

iPhone 4 se vyrábí v Číně, a jeho výrobní cena (materiál, práce plus ostatní) činí zhruba 240 dolarů. Každý vyrobený iPhone převezený z Číny do USA tak zvýší schodek obchodní bilance o mezi Čínou a USA o těchto 240 dolarů. Jenže většinu z těchto 240 dolarů představují materiál a součástky, dovezené odjinud.

Podíl pracovních nákladů na celém sestavení iPhone, který zůstane v Číně, tak činí 6.54 dolarů, tedy zhruba 1% z koncové ceny. Při prodejní ceně 600 dolarů tak Applu na čedesát iPhonů prodaných v USA stačí prodat jeden iPhone v Číně, aby byla čistá obchodní bilance mezi Applem a Čínou vyrovnaná. I přesto, že Apple montuje iPhony v Číně, dokáže v USA poskytnout práci desetitisícům lidí.

iPhone je samozřejmě extrémní příklad, ale ilustruje, jak malou hraje roli, kde se co vyrábí. Podstatné je, kdo v dlouhém řetězci pracovních úkonů od zpracování surovin až po konečný prodej dodává jakou přidanou hodnotu. Samotná existence iPhonu dramaticky zhoršuje obchodní bilanci mezi USA a Čínou, přesto plyne většina přebytku z jeho prodeje jeho tvůrcům do USA.

Průmyslová výroba

To je samozřejmě jen jedna z možných kritických odpovědí na otázku Kde teda budeme pracovat, když se všechno bude vyrábět v Číně? Makroekonomická vysvětlení s efekty všeobecné rovnováhy si můžeme nechat zase na jindy. Ovšem za zmínku stojí i empirická kritika. Otázka totiž jakoby navozuje, že průmyslová výroba v západní světě klesá. To však není pravda.

Je pravda, že průmyslová výroba v Číně roste o dost rychleji než v jiných zemích - a pravděpodobně již letos nebo příští rok předstihne USA. Ovšem to neznamená, že by průmyslová výroba v USA klesala. Je pravda, že podíl průmyslové výroby na HDP klesá, ale i tak se za posledních třicet let objem průmyslové výroby v USA téměř zdvojnásobil (v reálném vyjádření). Evropské země na tom jsou o něco hůře, ale i v nich průmyslová výroba roste.

9 komentářů:

  1. Jo jo, trade v sucasnosti vie byt prekvapivo iny ako by si clovek naivne predstavoval.

    OdpovědětVymazat
  2. tak uz len zostava problem, aby si cinania ten jeden iphone v priemere aj kupili
    (inak sa ho americania preplatia splacanim dlhu? som zvedavy na to \'jindy\')

    OdpovědětVymazat
  3. Za poslední kvartál prodal Apple cca 16M telefonů celosvětově a jen dodávky pro China Unicom z toho dělaly víc jak milion.

    OdpovědětVymazat
  4. Tady, v čechách je IPhone, taky velmi oblíbený telefon, obzvláště u mladách lidí , má ho skoro každý desáty. A přitom cenová politika v ČR je proti USA uplně někde jinde, tady je to luxusní zboží za mastnou cenu a Applu to vychází lide jsou jak ovce a kupují to. Je vidět co dokáže marketing. To je stejné jako značky Redbull, CocaCola, Pepsi, Dell..

    OdpovědětVymazat
  5. \"iPhone je samozřejmě extrémní příklad, ale ilustruje, jak malou hraje roli, kde se co vyrábí.\"
    Je to naozaj tak? Tak prečo sa iPhone, iPad a množstvo ďalších tovarov vyrába práve v Číne? Prečo nie niekde inde, keď to hrá \"tak malou roli\"? Prečo sa nevyrábajú v USA a Európe, kde je najväčší dopyt?

    OdpovědětVymazat
  6. lebo by to nebolo 6,54$ ale 60$

    OdpovědětVymazat
  7. Problem nie je ani tak to ze sa tam vyraba, ale to ze sa kopiruje.. (viac v mojom blogu http://kuzela.blog.sme.sk...a.html)

    OdpovědětVymazat
  8. Až na detail, stále viac výroby sa presúva do číny, indie. Kedysi to bola len montáž, teraz je to aj výroba materiálov, presúva sa výskum tak ako sa pred rokmi presunuli callcentrá z USA do Indie. Miesto toho EÚ podporuje poľnoospodárstvo a tuzirmus. Turizmus pri predstave ako k nám čínsky robotníci budú chodiť dovolenkovať. Nebudú. Oni si vybudovali už aj vlastné lyžiarské strediská, morí majú okolo seba dosť, historických pamiatok tiež, hitech wow miest najviac.

    OdpovědětVymazat